loading...
علم سرا
آخرین ارسال های انجمن
بي نام بازدید : 173 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[color=#222222][size=1][font=tahoma, sans-serif][url=http://www.binazirha.com/]خرید دوربین عکاسی[/url] همواره یک انتخاب خوب برای خانواده است. در این که داشتن یک دوربین عکاسی برای ثبت روزها، لحظات و اتفاقات خوب و به یادماندنی نظیر یک مسافرت شیرین نوروزی چقدر مطلوب و وسوسه‌ برانگیز است…[/font][/size][/color] [color=#222222][size=1][font=tahoma, sans-serif]شکی نیست و سخن ناگفته‌ای وجود ندارد جز این که عکاسی از لحظات خوب، خودش بخشی از خوبی لحظه‌هاست و لذت اتفاقات دلنشین را دو چندان می‌کند و البته این که با یک دوربین عکاسی ـ که حتی عکس‌هایی با کیفیت پایین را ثبت و ماندگار کند ـ می‌توان از حسرت‌های آینده جلوگیری کرد. قبول دارید که اتفاقات و جشن‌های بسیاری را در گذشته از سر گذرانده‌اید که امروز آرزو می‌کنید ای کاش آن موقع دوربینی در دست داشتید و از لحظات آن خاطره‌سازی می‌کردید.[/font][/size][/color] [color=#222222][size=1][font=tahoma, sans-serif][justify]بر این اساس خرید یک دوربین عکاسی مخصوص خانواده بویژه برای زمانی که به یک سفر خاطره انگیز می‌روید ، اگر ضروری نباشد دست‌کم یک اولویت ویژه است. امروزه دوربین‌های عکاسی دیجیتال با امکانات بسیار و قیمت پایین تولید و عرضه می‌شوند و علاوه بر عکاسی آسان، انتخاب‌های متعددی را با هر مقدار پول در اختیار شما می‌گذارند. با این حال، خریدهایی که آخر سر چنگی به دل نمی‌زند و بدتر از آن مایه پشیمانی و دلسردی می‌شود درباره دوربین‌های عکاسی نیز شایع است. احتمالا در میان اطرافیان، افرادی را می‌شناسید که دوربین عکاسی گرانی دارند، ولی ذوق عکاسی ندارند یا برای مثال معتقدند عکس‌هایی که می‌گیرند، ‌دلچسب و باکیفیت نیستند. دلایل این نارضایتی‌ها و احتمالا دردسرها متعددند اما اغلب به ناآگاهی و بی‌خبری از اصول خرید [url=http://www.binazirha.com/]دوربین عکاسی[/url] بازمی‌گردند. اگر در خانه دوربین عکاسی ندارید، زودتر دست به کار شوید و اگر قصد خرید دارید، توصیه‌های زیر را آویزه گوش کنید تا مغبون نشوید: ـ درباره آنچه می‌خرید، اطلاعات کسب کنید. خرید دوربین عکاسی با سایر وسایل منزل و لوازم شخصی تفاوت دارد و اینجا ممکن است هر قدر پول بدهید آش نخورید! برخی امکاناتی که دوربین‌های عکاسی جدیدتر دارند، احتمالا اصلا به دردتان نمی‌خورد و فقط باید پول این امکانات را بپردازید.[/justify][/font][/size][/color] [color=#222222][size=1][font=tahoma, sans-serif][justify]ـ‌[b] کاربرد دوربین عکاسی را برای خودتان مشخص کنید.[/b] دوربین‌های عکاسی دیجیتال به ۳ دسته حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و آماتور تقسیم می‌شوند. از واژه آماتور بدتان نیاید، چون احتمالا همین نوع دوربین‌ها به کارتان می‌آید و برای عکاسی خانوادگی نیز کاملا مناسبند. انواع آماتور به ۲ دسته معمولی و کامپکت (فشرده) تقسیم می‌شوند. انواع فشرده که ظاهری شبیه قوطی کبریت دارند، معمولا امکانات پایینی ارائه می‌کنند که مناسب عکاسی خانوادگی نیست. این نوع دوربین‌های عکاسی معمولا کاربرد توریستی دارند و به درد افرادی می‌خورند که آن را مدام با خود حمل می‌کنند و به سبکی و کوچکی آن بیش از هر چیز اهمیت می‌دهند. دوربین‌های حرفه‌ای چنان که از نامشان پیداست، به کار حرفه‌ای‌ها می‌آیند و پیچیدگی عکاسی با آنها اغلب برای کاربران آماتور دردسرساز است. علاوه بر آن بسیار گرانند، بدون لنز عرضه می‌شوند، سنگین و جاگیر هستند و امکاناتشان زودتر از سایر دوربین‌های عکاسی، قدیمی و ارزان می‌شود. این دوربین‌ها با لنز جداگانه از یک تا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارند و اغلب قابلیت فیلمبرداری در آنها موجود نیست. دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای می‌توانند جایگزین دوربین آماتوری قدیمی‌تان شوند و قیمتی بیش از ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان دارند. برای شروع، همان دوربین‌های آماتوری مناسب هستند که امکان عکاسی ساده (حالت اتوماتیک) را دارند و با وجود پیشرفت تکنولوژی بیش از اندازه هم مناسبند! فراموش نکنید امکاناتی که امروزه در دوربین‌های آماتور وجود دارند تا چند سال پیش قیمت گزافی داشتند و فقط در دوربین‌های حرفه‌ای یافت می‌شدند. پس همان اول کار قصد خود از کاربرد دوربین عکاسی را مشخص کنید و با حرف دیگران وسوسه نشوید. انواع جدید دوربین‌های آماتور قیمت بالاتری دارند و اگر می‌خواهید از پولتان بیشترین استفاده را ببرید، مدل‌هایی را بخرید که چند ماه و حتی یک سال از عرضه آنها به بازار گذشته باشد، چون ارزان‌تر و مطمئن‌تر هستند. دوربین‌های آماتور اغلب از ۱۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند؛ ولی حدود ۲۵۰ هزار تومان، قیمت بسیار مناسبی برای کاربران عکاسی خانگی است. با این پول، دوربینی با امکانات کافی و معقول گیرتان می‌آید.[/justify][/font][/size][/color] [color=#222222][size=1][font=tahoma, sans-serif][justify][b]ـ با افراد خبره مشورت کنید.[/b] می‌توانید پیش از خرید، از اینترنت یا کاتالوگ‌ها برای بررسی [url=http://www.binazirha.com/]امکانات دوربین عکاسی [/url]استفاده کنید. نظرخواهی از افراد خبره هم لازم است و مطمئن باشید اگر بدون آگاهی درباره کاربرد و امکانات دوربین عکاسی و صرفا براساس مبلغی که در اختیار دارید یا ظاهر دوربین، آن را بخرید زیان می‌کنید. برخی امکانات دوربین‌ها هیچ وقت به کارتان نمی‌آید و برخی دیگر از امکانات که اتفاقا در تبلیغ دوربین از آنها استفاده می‌شود، عملا با ارزش یا ویژه نیستند. انتخاب را به ففیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روشنده واگذار نکنید؛ چرا که برای خرید هر دوربینی توجیه کافی یافت می‌شود. یادتان باشد بالا بودن قیمت یک دوربین لزوما به معنای برتری آن نیست. همان طور که گفته شد، دوربین‌های مدل جدید به واسطه برخی امکانات که گاه کاملا بی‌ارزشند و فقط به دلیل جدید بودن گرانند، امکانات اضافی این دوربین‌ها ارزش اضافه مبلغی را که می‌پردازید، ندارند.[/justify][/font][/size][/color] [color=#222222][size=1][font=tahoma, sans-serif][justify]ـ در خرید لوازم جانبی دقت کنید و محتاط باشید. تخفیفی که فروشنده به هر دلیل قبول می‌کند، هنگام فروش لوازم جانبی عملا جبران می‌شود. بدتر آن که اغلب لوازم جانبی به چند برابر قیمت به خریداران بی‌اطلاع فروخته می‌شود. کیف دوربین، کارت حافظه، باتری، شارژر باتری و احتمالا محافظ لنز (فیلتر UV)‌ وسایل جانبی ضروری هستند و برای خرید آنها باید به اندازه خود دوربین اطلاعات داشته باشید. برای این‌که باتری و شارژر درون جعبه دوربین باشد از مارک‌های معتبر خریداری کنید. جدیدترین کارت حافظه را نخرید که حسابی گران است و به انواع ۲ یا ۴ گیگابایت اکتفا کنید. دوربین‌های عکاسی امکان انتخاب کیفیت عکس را به کاربر می‌دهند، ولی این را در نظر بگیرید که قرار نیست با بالاترین کیفیت عکاسی کنید. عکس باکیفیت، حافظه زیادی اشغال می‌کند و از آنجا که اغلب عکس‌ها روی کاغذ عکاسی چاپ نخواهند شد، پس از مدتی حافظه (هارد)‌ رایانه‌تان پر از عکس‌هایی می‌شود که حجم زیادی دارند. کارت‌های حافظه که ظرفیت آنها از ۱۰ گیگابایت تجاوز نمی‌کند به یمن تولید انبوه و گسترش تکنولوژی ساخت، ارزان هستند. محافظ لنز هم عملا قیمتی ندارد، ولی بنا به تجربه فروشندگان معتقدند سود این کار در لوازم جانبی است! اگر فروشنده قیمت‌های نجومی ارائه کرد، برای خرید لوازم جانبی به مغازه دیگری مراجعه کنید و مقایسه قیمت‌ها و چانه‌زنی را از یاد نبرید.[/justify][/font][/size][/color] [color=#222222][size=1][font=tahoma, sans-serif][justify][b]ـ عکاسی را یاد بگیرید.[/b] لازم نیست در کلاس آموزشی.html" title="آموزش" target="_blank">آموزشی ثبت‌نام کنید. پیش و پس از خرید کمی درباره اصول عکاسی بیاموزید تا هم خرید بهتری داشته باشید و هم با ثبت تصاویر عالی از عکاسی لذت ببرید. آزمون و خطا بهترین راه یادگیری عکاسی است که امکانات آن در دوربین‌های دیجیتال بخوبی مهیاست، چون می‌توانید عکسی را که انداخته‌اید، همان لحظه ببینید. اصول هنر عکاسی، ساده و بدیهی هستند و حتی حرفه‌ای‌ها هم برای یادگیری همه امکانات دوربینشان راه دور و درازی نمی‌روند. اگر روش به کارگیری همه امکانات دوربین آماتور خود را بیاموزید، تقریبا تمامی اصول فنی این هنر را آموخته‌اید و دیگر یادگیری کار با امکانات دوربین‌های جدیدتر و حرفه‌ای دشوار نیست. کسانی که کار کردن با دوربین ساده خود را یاد بگیرند، حتی می‌توانند نسبت به برخی صاحبان دوربین‌های حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای عکس‌های بهتری بگیرند. دیگر این که آشنایی با قابلیت‌های دوربین عکاسی و برخی نکات فنی آنها برای ثبت تصاویر و نگهداری از دوربین عکاسی کمتر با مشکل مواجه می‌شوند. برای مثال استفاده دائمی از امکان فوکوس اتوماتیک یا بالا بودن نور تصویر دوربین عکاسی، مصرف باتری را افزایش می‌دهد و در نتیجه علاوه بر این‌که این تصور را به وجود می‌آورد که باتری‌ها خراب هستند، پس از مدتی به علت افزایش تعداد دفعات شارژ باتری، واقعا عمر آنها کم می‌شود. هنگامی که می‌خواهید برای اولین بار از دوربین‌تان استفاده کنید، بهتر است افراد خبره را طرف مشورت خود قرار دهید.[/justify][/font][/size][/color] [color=#222222][size=1][font=tahoma, sans-serif][justify][b]ـ با [url=http://www.binazirha.com/]امکانات اساسی دوربین عکاسی[/url] آشنا شوید.[/b] [url=http://www.binazirha.com/]رزولوشن[/url] یا وضوح تصویر پس از مارک دوربین عکاسی، اصلی‌ترین مشخصه آن است. این پارامتر با واژه [url=http://www.binazirha.com/]مگاپیکسل[/url] توصیف می‌شود و با کیفیت عکسی که ثبت می‌شود و قابلیت بزرگ کردن آن روی کاغذ عکاسی رابطه دارد. هرچه وضوح تصویر بالاتر باشد، عکس گرفته شده قابلیت بزرگ شدن بیشتری دارد. بنابراین در عکس‌های خانوادگی که معمولا در اندازه‌های استاندارد و آلبومی چاپ می‌شوند، به وضوح تصویر بالایی نیاز نیست. تا چند سال پیش، داشتن دوربینی که ۱۰ مگاپیکسل وضوح تصویر داشته باشد برای بسیاری یک آرزو بود؛ اما امروزه اغلب دوربین‌های ساده وضوح تصویری معادل ۸، ۱۰ یا ۱۲ مگاپیکسل دارند. برای عکاسی آماتور کیفیتی معادل ۶ یا ۸ مگاپیکسل مناسب است و حجم زیادی از حافظه را هم اشغال نمی‌کند. یکی دیگر از امکانات مهم عکاسی که در دوربین‌های آماتور اهمیت بیشتری دارد، قدرت بزرگنمایی یا زوم است. این مشخصه به ویژگی ساختاری لنز دوربین بستگی دارد و در دوربین‌های آماتور که برخلاف انواع حرفه‌ای قابلیت نصب لنز جدید ندارند، قابل تغییر نیست. افزایش قدرت زوم، قیمت دوربین را بالا می‌برد. با این حال بزرگنمایی ۶ تا ۱۰ برابر کافی به نظر می‌رسد و اگر قرار باشد از اعضای خانواده‌تان عکس بگیرید، حتی همین مقدار هم ضروری نیست. قابلیت‌های دیگری نظیر تعداد عکس‌ها در ثانیه، سرعت شاتر، میزان باز شدن دیافراگم، حالت شاتر نامحدود، قدرت فلاش و… بیشتر به کار حرفه‌ای‌ها می‌آید و برای کاربران آماتور همان میزان قابلیتی که در دوربین‌های ساده تعبیه شده، ‌کاملا کافی است. خلاصه آن که اعداد و ارقام نباید خریدار را بفریبد. با پیشرفت فناوری امروزه قابلیت‌های اصلی و اساسی برای یک عکاسی لذت‌بخش و باکیفیت در ساده‌ترین دوربین‌های دیجیتال تعبیه شده و اگر هنگام خرید حاضر شویم برای مثال به دلیل ۲ یا ۳ واحد [url=http://www.binazirha.com/]وضوح تصویر[/url] یا قدرت زوم بالاتر چند ده هزار تومان بیشتر بپردازیم، احتمالا پولمان را دور ریخته‌ایم.[/justify][/font][/size][/color]
بي نام بازدید : 237 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[color=#666666][font=Tahoma]دوربین دیجیتال یک دستگاه الکترونیکی است که برای گرفتن عکس و ذخیرهٔ آن از حسگر تصوير از نوع [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CCD[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] يا [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CMOS[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] و حافظه، به‌جای فیلم عکاسی استفاده می كند. در دوربین دیجیتال تصویربرداری بر روی فیلم صورت نمی‌گیرد بلکه توسط یک حسگر حساس به نور يا همان حسگر تصوير كه می‌تواند از نوع (دستگاه جفت‌کنندهٔ بار ([/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CCD[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma]) یا نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل[1] ([/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CMOS[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma])) باشد، انجام می‌پذیرد. مزیت اصلی دوربین دیجیتال اینست که نیازی به قرار دادن فیلم در آن نیست و بنابر این هزینه کمتری دارد. از لحاظ اصولي، دوربين هاي ديجيتال بسيار شبيه به دوربين هاي عکاسي داراي فيلم مي باشند. اين دوربينها همانند دوربين هاي معمولي داراي يک منظره یاب، لنز براي کانوني کردن تصوير بر روي يک وسيله حساس به نور، وسيله اي براي نگهداري و انتقال چند تصوير گرفته شده در دوربين و يک جعبه در بر گيرنده تمام اين تجهيزات مي باشد. در يک دوربين معمولي فيلم حساس به نور تصوير را ذخيره مي سازد و بعد از عمليات شيميايي براي نگهداري تصوير از آن استفاده مي‌شود. در حالي که در دوربين ديجيتال اين کار با استفاده از ترکيبي از تکنولوزي پيشرفته سنسور (حساسه) تصوير و ذخيره در حافظه انجام ميگيرد و اجازه ميدهد که تصاوير در شکل ديجيتال گرفته شوند و به سرعت بدون نياز به عمليات خاصي (نظير عمليات شيميايي بر روي فيلم ) در دسترس باشند. گرچه اصول کلي اين دوربين ها نظير دوربين هاي فيلمي هستند، نحوه کار داخل اين دوربين ها کاملاً متفاوت مي باشد. در اين دوربين ها تصوير توسط يک سنسور [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CCD[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] يا [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CMOS[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] گرفته مي شود. [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CCD[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] يا [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CMOS[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] ها بصورت رديفها و ستونهايي از سنسورهاي نقطه اي نور هستند که هر چه تعداد اين نقاط بيشتر و فشرده تر باشد، تصوير داراي دقت بالاتري است) هر سنسور نور را به ولتاژي متناسب با درخشندگي نور تبديل کرده و آن را به بخش تبديل سيگنال هاي آنالوگ به ديجيتال [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]ADC[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] مي فرستد که در آنجا نوسانات دريافتي از [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CCD[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] يا [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CMOS[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] به کدهاي مجزاي باينري (عددهاي مبناي دو بصورت صفر و يک) تبديل مي‌شود. خروجي ديجيتال از [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]ADC[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] به يک پردازنده سيگنال هاي ديجيتال [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]DSP[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] فرستاده مي شود که کنتراست و جزئيات تصوير در آن تنظيم مي شود و قبل از فرستادن تصوير به حافظه براي ذخيره تصوير، آن را فشرده مي کند. هر چه نور درخشنده تر باشد، ولتاژ بالاتري توليد شده و در نتيجه پيکسل‌هاي کامپيوتري روشن‌تري را ايجاد مي کند. هر چه تعداد اين سنسورها که بصورت نقطه هستند بيشتر باشد، وضوح تصوير به دست آمده بيشتر است و جزئيات بيشتري از تصوير گرفته مي شود. تمام اين پروسه، پروسه اي هماهنگ با محيط زيست مي باشد. سنسورهاي [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CCD[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] يا [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]CMOS[/font][/color][color=#000000][size=1][font=Tahoma][/font][/size][/color][color=#666666][font=Tahoma] در تمام مدت عمر دوربين در جاي خود ثابت بوده و بدون نياز به تعويض کار مي‌کنند. ضمنا به علت عدم وجود قطعات متحرک عمر دوربين بسيار بيشتر مي‌شود.[/font][/color][color=#666666][font=Tahoma]منبع:استدیو عکاسی ریما [/font][/color][color=#666666][font=Tahoma] [/font][/color]
بي نام بازدید : 178 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[size=3][font=times new roman][justify][b]يادگيری کارکردهای دوربين گرفتن عکسهای اوليه با دوربين تازه خريداری شده ديجيتال کار سختی نيست. اندازه ديافراگم، شاتر، فاصله و فوکوس همگی به طور خودکار انجام می شوند. اما ممکن است جهت ادامه کار علاقمند به استفاده از کارکردهای پيشرفته دوربين و انجام تغييرات دستی روی آن باشيد. اين کارکردها ميتوانند چيزهايی در پشت منوهای ظاهری و نقاط پوشيده باشند. اگر کسی عادت به کار کردن با کامپيوتر نداشته باشد، انتقال عکسها به کامپيوتر و چاپ کردن آنها روی کاغذ زحمت و دردسر بزرگی خواهد بود. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]طرز کار کردن دوربين ديجيتال در دوربينهای ديجيتال يک سنسور حساس به نور به نام CCD وجود دارد که کار فيلم را انجام می دهد. اين سنسور از فتو سل های بسيار ريز حساس به نور تشکيل شده است، زمانی که عکس می گيريد هر کدام از اين فتو سل ها به تناسب مقدار نوری که دريافت می کنند، دارای بار الکتريکی می شوند. اندازه مساوی سه رنگ قرمز، سبز و آبی باعث بوجود آمدن نور سفيد می شود. هرگاه اين تعادل بين رنگها به هم بخورد، باعث بوجود آمدن نور رنگی می شود. اکثر سنسورهای عکس طوری طراحی شده اند که هر کدام از فتوسلها فقط يک رنگ اصلی را ثبت کنند. دو سوم اطلاعات مربوطه به رنگ عکس در دوربين بر پايه حدس زدن دوربين قرار داد. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]مگاپيکسل فتوسلهای سنسور عکس را پيکسل هم می گويند. اکثر دوربينهای ديجيتال دارای سنسورهايی به اندازه 2/3 تا 2/10 مگاپيکسل هستند. هر چه تعداد پيکسلها بيشتر باشد، عکس دارای جزئيات بيشتری خواهد بود و از اين رو می توان آنرا با کيفيت خوب در اندازه بزرگتری چاپ کرد. سنسورهای عکس در دو مدل (Charge -Coupled Device) CCD و يا (Complementary Metal Oxide Semiconductor) CMOS هستند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]از سنسور نوری به کارت حافظه در يک دوربين که با فيلم کار می کند، عکس بر روی همان وسيله ای ثبت می شود که بعدا" نگهداری خواهد شد، يعنی فيلم نگاتيو يا اسلايد. دوربين ديجيتال با کمک گيرنده نوری خود يا سنسور، عکس را ثبت می کند. بعد از آن عکس يه يک وسيله ذخيره حقيقی تر انتقال پيدا می کند، يعنی يک کارت حافظه و پس از آن گيرنده CCD از محتوی خود تخليه می شود. زمانيکه اطلاعات مربوط به عکس به کارت حافظه انتقال پيدا می کند، اندازه های آنالوگ ولتاژ سلولهای نوری تبديل به اعداد ديجيتال می شوند. کلمه ديجيتال از کلمه لاتينی digitus به معنی انگشت می آيد. اين بدين معنی است که با انگشتان اعداد را حساب کنيم تا اينکه عدد را به شکل رقم آن بيان کنيم. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]انواع مختلف دوربينها دستگاه های چند منظوره دوربينهای ديجيتالی وجود دارند که هم تلفن همراه هستند و هم می توانند موزيک در فرمت MP3 را پخش کنند و هم يک دوربين ويديويی هستند و به وسيله آنها شما می توانيد در اينترنت داخل شويد و يا با آنها يک e-mail بفرستيد، و چه کار ديگری از آنها توقع داريد؟ اشکال مختلف دستگاه های کوچک با دوربينهای ديجيتال امروزه در حال گسترش هستند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]دوربينهای اتوماتيک يا کمپکت اصطلاح کمپکت Compact در مورد دوربينها زمانی مورد استفاده واقع می شود که لنز و بدنه دوربين در يک واحد پيوسته قرار داشته باشند. اين نوع دوربينها انواع و اقسام مدلها از کوچک " ببينيد و عکس بگيريد" تا مدلهای بزرگ تر که مانند دوربينهای بزرگ با امکانات اتوماتيک و قابليت های تنظيم دستی هستند، وجود دارند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]دوربينهای پيشرفته اين نوع دوربينها از قطعات جدا از هم تشکيل شده اند که اغلب عبارت از يک بدنه دوربين به همراه تعدادی لنز است. دوربينهای پيشرفته ديجيتال تا کنون از گران ترين دوربينها بوده اند. اين امر بستگی دارد به پيشرفته بودن و قابليت کار کردن سريع و اتوماتيک آنها و همچنين اين نکته که دوربينهای پيشرفته، دارای سنسور يا گيرنده نوری قوی هستند که درجه وضوح بالاتر و کيفيت بهتری از عکس را در مقايسه با دوربين کمپکت، عرضه می کنند. اغلب خريداران اين نوع دوربينها عکاسان حرفه ای هستند که با سرمايه گذاری روی اين دوربين ها می توانند از امکانات ساده تصحيح و رتوش عکس استفاده کنند ، مثل عکاسان مطبوعات. دوربينهای ديجيتال و آنالوگ معمولا" می توانند از لنزها و لوازم جانبی يکديگر استفاده کنند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]استفاده از دوربين عکاسی کردن با دوربين ديجيتال ، در لحظه ای که تکمه شاتر دوربين را فشار می دهيد، تفاوت چندانی با لحظه ای که شاتر دوربين آنالوگ را فشار می دهيد، ندارد. بزرگ ترين اختلاف در قبل از انداختن عکس است که در دوربينهای ديجيتال می توانيد کنترل و تنظيم کنيد که عکس چگونه بيفتد و بعد از گرفتن عکس بتوانيد مستقيما" عکس را ببينيد، روی آن کار کنيد و تغييراتی اعمال کنيد و يا آنها را چاپ کنيد. توضيحاتی که در ادامه می آيند، در مورد اکثر دوربينها صدق می کنند.  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]قسمتهای مختلف دوربين بزرگ يا کوچک ،ارزان يا گران، ساده يا پيشرفته ، در همه حالات يک دوربين از اين قسمتها تشکيل شده است: چشمي، شاتر، ديافراگم، لنز، نورسنج و در مورد خيلی از دوربينها فلاش . برنامه های آماده ای که در دوربين هستند تا تصميم بگيرند که قسمتهای مختلف دوربين چگونه با يکديگر به طور اتوماتيک کار کنند، يک امری عادی در دوربينهای امروزی هستند. توانايی انجام تغييرات دستی در دوربينها، امروزه تبديل به نکته ای مهم و مثبت شده که قيمت بيشتری را به قيمت اصلی دوربين اضافه می کند.  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]چشمی يا منظره ياب خيلی از دوربينهای کمپکت ديجيتال و آنالوگ دارای پنجره کوچکی هستند که فرد عکاس می تواند با ديدن از ميان آن کادر و اجزا درون آن ، عکس خود را مشخص نمايد. اين پنجره کوچک که به چشمی يا منظره ياب دوربين معروف است معمولا" در کنار لنز قرار دارد. چيزی که به عنوان تصوير از درون چشمی دوربين مشاهده می کنيد ، تصويری تقريبی از نظر کادر يا عکس نهايی است. اختلاف در تصوير چشمی و تصوير نهايی به خطای پارالکس معروف است. زمانيکه مسئله کادر دقيق سوژه مهم باشد، مثل عکاسی کلوزآپ، صفحه LCD دوربين ديجيتال کمک بزرگی در اين مسئله است ، چرا که گيرنده نوری دقيقا" آن چيزی را که می بينيد، عکس خواهد گرفت. شما می توانيد منطقه فوکوس را با نشانه گرفتن دوربين به طرف سوژه طوری انجام دهيد که مستطيل منطقه فوکوس در نقطه ای از عکس واقع شود که می خواهيد فوکوس را روی آن انجام دهيد. تکمه شاتر را مقدار کمی به پايين فشار دهيد ، دوربين در اين حالت فاصله تا سوژه را اندازه می گيرد و لنز را فوکوس می کند. در حالتيکه تکمه شاتر کماکان تا نيمه به پايين فشار داده شده است، کادرعکس خود را هم انتخاب می کنيد.  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]صفحه LCD فقط در دوربينهای عکاسی ديجيتال وجود دارد. اين نوع چشمی با همکاری لنز دوربين، کادری که در عکس ظاهر خواهد شد را نشان می دهد. با استفاده از صفحه LCD می توان نه تنها متدی را که در بالا در مورد آن شرح داديم (يعنی فوکوس کردن) را انجام دهيد ، بلکه می توانيد ببينيد که عکس چگونه خواهد افتاد و مثلا" عکس چقدر فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روشن و يا تيره ظاهر خواهد شد. روی صفحه LCD معمولا" اطلاعات مربوط به تنظيماتی که در هنگام گرفته شدن عکس استفاده خواهند شد، مثل شاتر و اندازه ديافراگم هم نمايش داده می شوند. در يک دوربين تک لنزی انعکاسی تصويری که درون چشمی آن مشاهده می شود، از درون لنز و يک سری آينه عبور می کند تا به پنجره چشمی در پشت دوربين می رسد. از اين رو چشمی اين گونه دوربينها ، کادر عکس را دقيقا" نشان داده و بعضی مواقع هم اطلاعات ديگر ، مثل سرعت شاتر و ديافراگم را در آن می توان مشاهده کرد. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]شاتر اندازه سرعت بر حسب ثانيه يا کسری از ثانيه بيان می شود. اين اندازه معمولا" همراه با درجه باز بودن ديافراگم بيان می شود تا مقدار مشخص نوری که گيرنده نوری بايد دريافت کند را مشخص کند. اما از اين اندازه برای تاثير حرکت در عکس هم استفاده می شود. برای سرعتهای شاتر طولانی تر از ثانيه و جهت احتراز از لرزش دست، بايد از سه پايه و يا ساير وسايل ثابت نگهداشتن دوربين استفاده کنيد. حتی اگر همه کارها به طور اتوماتيک در دوربين شما انجام می شود، باز هم بهتر است که قبل از گرفتن عکس کنترلی در مورد سرعت شاتر بکنيد تا بدانيد که عکس شما با چه سرعتی گرفته می شود. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]ديافراگم ديافراگم اغلب در لنز جای دارد. اندازه باز بودن ديافراگم همراه با سرعت شاتر، مقدار نوری که به گيرنده نوری می رسد را تنظيم می کنند. رقم پايين تر در ديافراگم به معنی بازتر بودن ديافراگم است. برای هر پله يا گامی که ديافراگم کاهش پيدا می کند ( يعنی رقم ها افزايش پيدا می کنند) مقدار نوری که به داخل دوربين راه پيدا می کند، نصف می شود. ديافراگم 8/2 دو برابر ديافراگم 4 نور به داخل دوربين وارد می کند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]اندازه ديافراگم بازتر (رقمهای کوچک تر) همچنين باعث می شود تا عمق ميدان عکس کاهش پيدا کند. اين بدين معنی است که تصوير فقط در محدوده کمی به صورت واضح ديده خواهد شد و قبل و بعد از اين منطقه، تصوير سوژه تار خواهد بود. عمق ميدان کمتر را می توان در موارد مشخصی به کار برد ، مثلا" زمانی که عکس شخصی را می خواهيم از پس زمينه متحرک آن جدا کنيم. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]لنز در يک دوربين قطع کوچک که از فيلم mm 36×24 استفاده می کند، يک لنز mm 50 لنزی نرمال به حساب می آيد. اين لنز نه تصوير را بزرگتر و نه کوچکتر می کند. لنزی که باعث می شود موضوع عکس بزرگتر شود به لنز تله مشهور است که فاصله کانونی آن بيشتر از mm 50 است و اگر موضوع عکس کوچکتر از اندازه طبيعی آن شود، آن لنز ، لنزی وايد است. لنزهای با فاصله کانونی متغير به لنز زوم مشهور هستند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]در لنز نرمال، فاصله کانونی برابر اندازه قطر کادر نگاتيو است. دوربين ديجيتال دارای گيرنده نوری يا سنسوری است که اندازه آن خيلی کوچکتر از قطع يک فيلم است. از اين رو لنز نرمال در دوربين ديجيتال کوچکتر از لنز نرمال در دوربينهای سنتی قطع کوچک است. فاصله کانونی لنز، معمولا" در دوربينهای ديجيتال معادل فاصله کانونی لنزهای دوربينهای قطع کوچک در نظر گرفته می شود. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]زوم ديجيتال : دوربينهای ديجيتال دارای هر دو نوع زوم اپتيک و ديجيتال هستند. زوم ديجيتال به معنی اين است که دوربين به طريق الکترونيکی و ديجيتالی يک تصوير را بزرگ می کند. اما در اين حالت عکس نمی تواند دارای اطلاعاتی بيشتر از آن چيزی که زوم اپتيک عرضه می کند ، باشد. از اين رو کيفيت زوم ديجيتال بسيار پايين تر از زوم معادل اپتيک است. جهت بزرگ کردن يک عکس می توانيد از يک نرم افزار تصويری ، بعد از برداشتن عکس استفاده کنيد.[/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] فلاش حتی دوربينهای کوچک و ساده هم، امروزه مجهز به فلاش هستند. ميدان فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روشن کردن فلاشهای ثابت روی دوربينها محدود است ( بين 5/0 تا 3 متر ، جهت اطلاع دقيق به دفترچه دوربين خود مراجعه کنيد) اما اين فلاش برای فاصله های کم و کوتاه در يک محيط سربسته کفايت می کند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]کاهش خطر قرمزی چشم: فلاش ها معمولا" روی يک دوربين کوچک در کنار لنز قرار گرفته اند. اگر کسی که عکس او گرفته می شود، مستقيما" به دوربين نگاه کند، نور فلاش منعکس شده از برخورد به سرخرگهای شبکيه چشم باعث قرمز شدن چشم فرد در عکس خواهد شد که پديده چشم قرمز مشهور است. برای مقابله با بروز اين پديده ، فلاش می تواند قبل از گرفتن عکس، نوری از خود بيرون بدهد ، در اين هنگام به دليل نور بيشتر، مردمک چشم خود را جمع می کند و سپس فلاش زده می شود. از اين رو يک فاصله و وقفه ای بين هنگاميکه شاتر فشارداده می شود و زمانيکه عکس گرفته می شود، بوجود می آيد. در اين فاصله ، ممکن است مدل عکاسی شما خسته شود و قيافه ديگری به خود بگيرد که در عکس ظاهر شود.  از آنجايی که اکثر نرم افزار های تصحيح عکس دارای ابزارهايی برای تصحيح قرمزی چشم هستند، پس فلاشهای تاخيری شايد دارای امتياز منفی بيشتری باشند و مشکلات بيشتری توليد کنند.  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]فلاش حذف سايه ها: از فلاش می تواند حتی در زير نور شديد خورشيد، برای از بين بردن سايه ها و کم کردن کنتراست استفاده کرد. اگر شما بخواهيد از فلاش جهت پر کردن سايه ها استفاده کنيد، بايد آنرا برای اين کار تنظيم کنيد. در اين حالت هر بار که عکسی بگيريد، به طور اتوماتيک يک بار فلاش زده می شود. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]نور سنجی برای گرفتن عکس دقيق و درست ، بايد مقدار مشخص و درستی نور به گيرنده نوری برسد. مقدار نور لازم، يا از طريق دوربين و يا به طور دستی تنظيم می شود که در اين حالت شما خودتان اندازه شاتر و ديافراگم را تنظيم می کنيد. خيلی از دوربينها اين امکان را به شما می دهند که نورسنجی را خودتان انجام دهيد. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]نورسنجی ماتريسی در اکثر عکسها نورسنجی بر مبنای کل عکس صورت می گيرد و نور تمام سطح عکس اندازه گيری می شود و نوردهی برای عکس بر مبنای ميانگين نور دريافتی انجام می شود. اين نوع نورسنجی به نورسنجی چند نقطه ای هم مشهور است. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] نورسنجی نقطه ای زمانی که اختلاف نور در نقاط مختلف عکس بسيار است، بهتر است که نور سنجی را از يک نقطه به خصوصی از عکس که مورد نظر هست و اهميت بيشتری دارد ، انجام داد. اين روش به نورسنجی نقطه ای مشهور است. در اين روش فقط نوری که در مرکز چشمی دوربين ديده می شود، اندازه گيری می شود. در نورسنجی نقطه ای می توانيد دقيقا" مانند فوکوس کردن، مرکز چشمی دوربين را روی قسمتی از سوژه که مهم است، نشانه گيری کرده و مقدار نور را اندازه گيری کنيد. سپس می توانيد نوردهی را قفل کنيد، اين کار را با نيمه فشار دادن شاتر دوربين انجام می دهيد. سپس کادر عکس خود را مشخص کنيد و عکس دلخواه تان را بگيريد. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] نورسنجی مرکزی  در نورسنجی مرکزی ، نور تمام محوطه اندازه گيری می شود ولی تاکيد بيشتر بروی نقطه مرکزی عکس ميباشد . [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]گول خوردن نورسنج دوربين  از طريق ترکيب شاتر کوتاه يا طولانی مدت با ديافراگم باز يا يسته ، دوربين مقدارنور را طوری تنظيم می کند که شما بتوانيد دريک روز تاريک پاييز به خوبی روز آفتابی تابستان عکس بگيريد .اما اگر سوژه عکس شما بسيار روشن يا بسيار تاريک باشد ، نورسنج دوربين شما می تواند خيلی راحت گول بخورد وخود رابرای اندازه ای اشتباه تنظيم کند .  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصحيح يا جبران نوردهی  اگر دوربين شما دارای کارکرد تصحيح نوردهی باشد ، می توانيد ازاين امکان جهت تاباندن نوربيشتر يا کمتر به سنسور نوری استفاده کنيد . کارکرد تصحيح نوردهی در عکاسی وسيله کمکی بسيار خوبی برای شرايط نوری نامناسب ويا مواقعی که سوژه عکس فوق العاده تيره و يا روشن است ، می باشد .  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]حالت اتوماتيک  درخيلی از دوربين ها تنظيم اندازه شاتر وديافراگم به طور خودکار از طرف دوربين انجام می شود ، اما در عين حال می توان از حالتهای تقدم شاتر و يا تقدم ديافراگم ، هم جهت عکاسی در حالت اتوماتيک استفاده کرد. اين بدين معنی است که شما يک سرعتی برای شاتر خود انتخاب می کنيد وکارانتخاب وتنظيم ديافراگم را به دوربين واگذارمی کنيد و يا برعکس . استفاده ازاين امکانات برای به دست آوردن عمق ميدان بيشتر ، حذف پس زمينه متحرک و يا منجمد کردن حرکت در عکس می تواند به کار رود .  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]اصلاح ديجيتالی عکس در دوربين  عکس ديجيتال عبارت از ارقام صفر ويک است که می توان به طريق الکترونيکی اندازه آنها را کم و زياد کرد . اين بدين معنی است که بلافاصله بعد ازاينکه اطلاعات مربوط به عکس در سنسور نوری ثبت ومشخص شد ، می توان اين اطلاعات را اديت يا تصحيح کرد . اينکه چه کارکردهايی دراين رابطه وجود دارند ودست شما چقدر باز است ، بستگی به مدل دوربين دارد ودر هر دوربينی فرق می کند . بنابراين جهت اطلاع از امکانات دوربين خود دراين زمينه به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنيد .  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]اندازه عکس  دراکثر دوربينهای ديجيتال امکان عوض کردن اندازه عکس وجود دارد . اين اندازه معمولا" به واحد پيکسل بيان می شود ،1920×2560،1200×1600،960×1280 و يا 480×640 ، هرچه اندازه قطع عکس را کوچک تر انتخاب کنيد ، می توانيد تعداد عکسهای بيشتری را روی کارت حافظه ذخيره کنيد . يک عکس کوچک باعث می شود که ارسال آن ازطريق e-mail ساده تر وسريع تر صورت گيرد . اما از طرف ديگر اين نوع عکس ها ، مناسب چاپ در قطع بزرگ نيستند .  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]کيفيت عکس عکس در فرمت غير فشرده ، فضای زيادی را اشغال خواهد کرد . اگر شما کيفيت پايين تری برای عکس انتخاب کنيد می توانيد اندازه فايل خود را با کمک برنامه های فشرده سازی کوچک کنيد . البته در حالت فشرده کردن فايل مقداری از اطلاعات عکس حذف می شوند . کيفيتهای عادی عکس عبارتند از استاندارد ، نرمال ، خوب و RAW به معنی خام . حالت RAW که بهترين کيفيت عکس را ارائه می کند ، فرمت غير فشرده عکس است که مخصوص دوربينی که با آن کار می کنيد ، است .  وضوح عکس  دوربين می تواند وضوح عکس را جهت نشان دادن جزئيات بيشتر افزايش دهد . اين مسئله را با فوکوس کردن مخلوط نکنيد ، اينها دو مقوله جدا از هم هستند . اگر خطوط مرزی ( لبه هاي) سوژه سخت وغير ظريف باشند ، جزئياتی کمتر در عکس ديده می شوند . در حالت عادی ، قبل از اينکه عکس در کارت حافظه ضبط شود ، مقداری لبه های آن واضح تر می شوند .  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تعادل نور سفيد  چشم انسان به طور اتوماتيک به انواع نورهای موجود خود را تطبيق می دهد . يک صفحه کاغذ سفيد را چشم ما چه در زير نور آفتاب وچه در زير نور لامپ های خانه سفيد می بيند .  برای دوربينهای ويدئو و يا دوربينهای عکاسی ديجيتال ، بايد معادل نور سفيد را روی آنها تنظيم کرد . اين بدين معنی است که روش دوربين برای ثبت رنگهای مختلف بايد طوری تنظيم شود که رنگ سفيد يا خاکستری سوژه هم به طور خنثی درروی عکس به رنگ سفيد يا خاکستری ظاهر شوند .  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]حالت رنگ بعضی از دوربينها دارای قابليت عکاسی در حالت رنگ های مختلف مثل سياه وسفيد ، غلظت رنگ بالا ويا پايين ويا تون قهوه ای رنگ معروف به سپيا ((Sepia هستند .  حساسيت به نور  در دوربينهای معمولی که با فيلم کار می کنند و دراين کتاب دوربينهای آنالوگ ناميده می شوند ، می توان حساسيت فيلم را مناسب نوع فيلمی که به کار می بريد ، انتخاب وتنظيم کرد . هرچه حساسيت فيلم پايين تر باشد ، دانه هايی که روی فيلم هستند ريزتر و جزئيات زيادتری از سوژه در عکس ثبت می شوند . واحد حساسيت فيلم به ISO بيان می شود که ترکيبی از سيستم آمريکايی ASA وسيستم آلمانی DIN است . مثلا" 400/27˚ ISO واحدی برای نمايش فيلم با حساسيت 400 ايزو است .  دريک دوربين عکاسی ديجيتال بايد ديد که کارخانه سازنده آن چه حساسيتی را برا ی آن مدل درنظر گرفته است. هر اندازه ای که دوربين برای آن تنظيم و ساخته شده باشد، همه عکسها بر مبنای آن حساسيت گرفته خواهند شد. حساسيت برای يک سنسور نوری CCD به صورت ISO بيان می شود. حساسيت سنسور نوری در دوربين های ديجتال کمپکت معمولا" 100 ايزو است. بعضی از دوربينها دارای قابليت تغيير ايزو يا حساسيت فيلم از طريق تقويت سيگنالهای الکترونيکی هستند. اين کارکرد باعث می شود که حتی در زير نور ضعيف هم بتوان عکاسی کرد ولی عکسی که شما دريافت خواهيد کرد، دارای برفک و پارازيت خواهد بود. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]کار روی عکسها درون دوربين دوربين ديجيتال در حقيقت کامپيوتر کوچکی است که با آن نه تنها می توان عکس گرفت ، بلکه می توان در سازماندهی و نشان دادن عکسها هم از آن استفاده کرد. امکانات موجود در دوربينهای مختلف فرق می کنند در زير چند نمونه مرسوم آنها آورده می شوند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] ذخيره عکسها در پوشه های مختلف يک کارت حافظه دوربين می تواند دهها و بلکه صدها عکس را در خود جای دهد. در بسياری مواقع ، بهتر است که عکسها را در پوشه ها ی مختلف کارت ذخيره کرد. مثلا" فرض کنيم که می خواهيد به يک مسافرت دور اروپا برويد و از شهرهای چند کشور مختلف ديدن کنيد. از طريق سازمان دادن و درست کردن پوشه های مختلف و جای دادن عکسها درون آنها، راحت تر می توانيد به خاطر بياوريد که کدام عکس را در چه محلی انداخته ايد. به اين طريق، نمايش دادن عکسها هم کار راحت تری خواهد بود و هر زمان که تصميم به نمايش عکس های شهر مشخصی بگيريد، می توانيد بلافاصله و سريع به پوشه شهر مربوطه برويد. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تنظيم نامگذاری عکسها بعضی از دوربينها از نامگذاری استاندارد استفاده می کنند، يعنی يک فايل عکس را با يک حرف و سه يا چهار شماره نامگذاری می کنند . زمانيکه ارقام تمام شدند، مجددا" دوربين از صفر شروع می کند. بعضی ديگر از مدلها به محض اينکه کارت حافظه جديد را در آن می گذاريد، کنتور شماره عکس صفر می شود و شماره ها از نوع شروع می شوند. در اينگونه مدلها زمانيکه عکسهای خود را از دوربين به کامپيوتر منتقل می کنيد، خطر اين وجود دارد که عکسهای هم نام سابق حذف و عکسهای جديد جايگزين آنها شوند. به اين دليل حتما" کنترل کنيد که آيا، دوربين شما می تواند شماره پشت سر هم به عکسها بدهد ، بدون اينکه کنتور آن صفر شود يا نه. يک راه مناسب جهت مقابله با اين خطر، اين هست که عکسها را در پوشه های خاص خود ذخيره کنيد و همه عکسهای قديمی و جديد در يک پوشه ذخيره نشوند. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]حذف کردن عکسها عکسهای ناجور و نامطلوب را می توانيد بلافاصله پس از رويت پاک کنيد. هم چنين می توانيد در پايان يک روز همراه با عکاسی ، عکسها را يک به يک رويت کنيد و آنهايی را که نمی خواهيد، پاک کنيد. به اين طريق می توانيد، جا برای عکسهای جديد خود ايجاد کنيد. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]محافظت کردن عکسها جهت اينکه اشتباها" عکسی را پاک نکنيد، می توانيد عکس يا عکسهای مطلوب و مورد نظر را محافظت کنيد.  کارکردهای ديگری هم روی بعضی از دوربينها وجود دارند، که با مطالعه دفترچه دوربين خود می توانيد به وجود آنها پی ببريد. بعضی از اين کارکردها عبارتند از : * گذاشتن صدا و يا فيلم متحرک در دوربين و دسترسی به آنها * مطالعه جزئيات عکس از طريق بزرگ کردن تمام يا قسمتهايی از عکس * نمايش اطلاعات مربوط به تنظيمات عکس (شاتر و ديافراگم) * نمايش اتوماتيک عکسها * علامت گذاری و مشخص کردن عکسهايی که بايد چاپ شوند.[/b][/justify] [/font][/size]
بي نام بازدید : 148 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[color=#000000][size=1][font=Tahoma][b]اطلاعات و نکاتی در مورد دوربین و عکاسی در گوشی های سونی اریکسون[/b][/font][/size][/color] [hr][color=#cccccc][font=Tahoma][/font][/color][color=#000000][font=Tahoma]توی عکس برداری با موبایل همه چیز بستگی به [u]نور محیط [/u]داره که حالا بعضی از گوشیها برای بهتر شدن کیفیت یه سری امکانات رو دوربین میذارن. امکاناتی که کا 750 داره و گوشیهای مشابه مثل w800 , w810 و... دومین گرینه از منوی تنظیمات دوربین [b]shoot mode[/b] که چهار انتخاب به شما میده  [i]حالت نرمال [/i]که معمولی عکس میگیره [i]حالت پانوراما [/i]که در اصل سه تا عکس پشت سر هم میگیره و در یک عکس ذخیره میکنه [i]حالت frames [/i]که قاب رو روی عکس میذاره [i]حالت burst [/i]که چهار عکس رو بلافاصله پشت سر هم میگیره گزینه [b]ماکرو macro[/b] که پیشنهاد میکنم برای عکس برداری از فاصله نزدیک مثلا کمتر از 30 سانت استفاده بشه. برای بیشتر از این فاصله من تاثیری ندیدم گزینه [b]نور شب night mode [/b]که پیشنهاد میکنم همه جا غیر از تابش شدید خورشید ازش استفاده کنین تا نویز عکس به حداقل برسه. اینم که گفتم تو تابش شدید خورشید استفاده نشه بخاط اینه که تاثیری نداره گزینه چراغ یا [b]فلاش light[/b] برای عکاسی در نور کم حتی نور داخل اتاق استفاده میشه. بازم پیشنهاد من اینه که حتی اگه توی خونه عکس میگیرین و چراغ مهتابی فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روشنه ولی نور خورشید رو ندارین بازم این گزینه استفاده کنین. البته فقط برای عکاسی در فاصله کم ( مثلا کمتر از 30 سانت ) وقتی با فلاش عکس میگیرین حتما گزینه [i]فلورسنت [/i]رو انتخاب کنین * گزینه [b]تایمر [/b]که یه زمان حدود 12 ثانیه رو برای عکاسی به شما میده. پیشنهاد میکنم اگه لرزش دست دارین از این گزینه استفاده کنین گزینه [b]effect [/b]که عکس رو به صورت سیاه سفید ، نگاتیو ، سولاریزه و ... میگیره. کاربرد زیادی نداره. ( حداقل برای من که نداشته ) و گزینه پر کار [b]تنظیم نور سفید white balance [/b] [i]حالت خودکار [/i]که خودش نور رو تنظیم میکنه. برای اکثر جاها خوبه غیر از شب و استفاده از فلاش و جاهایی که نور خورشید زیاده [i]حالت نور روز daylight[/i] که برای عکسبرداری توی نور معمولی روز استفاده میشه. من توصیه نمیکنم چون وضوح تصویر میاد پایین و عکسهای مشابه در حالت اتوماتیک کیفیت بهتری داشته [i]حالت ابری cloudy[/i] برای عکاسی توی هوای ابری استفاده میشه. بازم من گزینه اتوماتیک رو به این ترجیح میدم چون هم کیفیت عکس رو میاره پایین و هم نور ضمینه زرد رو توی عکس زیاد میکنه * [i]حالت مهتابی fluorescent[/i] برای عکاسی در شب و نور فلاش استفاده میشه. توصیه میکنم ازش حتما استفاده کنین. حتی توی عکسهای داخل اتاق بدون فلاش هم کیفیت بهتری رو نسبت به حالت اتوماتیک پنشون داده. وقتی با فلاش عکس میگیرن هم حتما روی این گزینه باشه تا عکساتون زرد نشه و نور طبیعی داشته باشه [i]حالت افتابی [/i]که برای نور شدید افتابه ولی من اصلا توصیه نمیکنم چون عکسها ابی میشه. حالت اتوماتیک کیفیت بهتری میده. گزینه بعدی [b]کیفیت تصویر picture quality [/b]حتما این رو روی [u]Fine [/u]بذارین تا عکس با کیفیت بالا داشته باشین --- خب اینا خلاصه ای از امکانات دوربین کا 750 بود. انشالله بعدا برای هر قسمت مثال با عکس براتون میذارم. [b]یه درخواست هم از دوستان دارم . اگه نظر یا سوال دارین پست بزنین و برای تشکر از هر شخص فقط از دکمه زیر پست همون شخص استفاده کنین. [/b]درغیر اینصورت پست تشکرتون پاک میشه:exclaim:[/font][/color]
بي نام بازدید : 114 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[size=3][font=times new roman][justify][b]مطلب پیش روی شما در واقع مقدمه‌ای است بر یک سلسله مطالب در تشریح ویژگی‌های فنی لنز‌های شرکت نیکون. اما پیش از ورود به آن مطالب ، بنظر میرسد که لازم است مقدمه ای بر مفاهیم اولیه و پایه‌ای لنزها داشته باشیم که به آغاز مطالب بعدی کمک خواهد کرد. بر روی هر لنز عکاسی یک سری مشخصات برای معرفی لنز حک شده است. مهمترین آنها را به سادگی در رینگ جلوی هر لنزی خواهید یافت. این مشخصات شامل: نام شرکت سازنده، فاصله کانونی، بازترین دهانه دیافراگم و اندازه قطر رینگ لنز جلوی لنز است. اجازه بدهید از آخر به اول برگردیم. این آخری که همراه علامت Ø ( بخوانید فی) قطر رینگ جلوی لنز را به میلیمتر نشان میدهد، که مشخص کننده اندازه فیلترها( یا هر وسیله‌ای که به لنز شما الحاق میشود) می‌باشد.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLens/image002.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]"بازترین عدد دیافراگم" به شکل‌های مختلف نوشته میشود، به طور مثال 1:1.4D یا f/1.4D. احتمالا بسیاری از شما از کتاب فیزیک دوم دبیرستان ( البته رشته ریاضی نظام قدیم) فرمول ساده‌ای را به خاطر دارید که عدد دیافراگم با آن محاسبه میشد. عدد دیافراگم برابر است با فاصله کانونی تقسیم بر دهانه مفید لنز. به کمک این فرمول دو نکته را میتوانیم تشریح کنیم. اول آنکه، این فرمول نشان میدهد که عدد دیافراگم رابطه معکوس با دهانه مفید لنز( که با دیافراگم کنترل میشود) دارد. در نتیجه کوچکتر بودن این عدد، نشان دهنده دیافراگم بازتر است. پس هر چه " بازترین عدد دیافراگم" لنز کوچکترتر باشد نشان میدهد که لنز میتواند مقدار بیشتری نور را از خود در بازترین حالت لنز عبور دهد. در نتیجه عکاس میتواند با سرعت بالاتر فیلم یا سنسور را در معرض نور قرار دهد. به همین جهت هر چه این عدد کوچکتر باشد اصطلاحا میگویند لنز سریعتر است. نکته دوم آنکه، همانطور که در فرمول دیدیم این عدد به فاصله کانونی نیز وابسته است. بهمین جهت است که شما بروی لنزهای با فاصله کانونی متغییر (زوم) برای بازترین عدد دیافراگم دو عدد به جای یک عدد خواهید دید مثلاf/ 3.4-5.6 . این اعداد در واقع معادل عدد دیافراگم برای بازترین وضعیت دیافراگم در وایدترین و تله‌ترین حالت لنز است.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]به فاصله کانونی میرسیم، همه میدانند که تقریبا مهمترین ویژگی هر لنز را با این عدد معرفی میکنند وعموما دسته بندی لنزها بر اساس این عدد انجام میشود. ما لنزها را به دو دسته عمومی، لنزهای با فاصله کانونی ثابت و متغیر (زوم) تقسیم میکنیم. از طرف دیگرما لنزها را با سه اصطلاح واید ، نرمال و تله دسته بندی می‌کنیم . به طور عمومی لنزهای با فاصله کانونی کمتر از لنز نرمال را واید نامیده و به لنزهای با فاصله کانونی طولانی تر از لنز نرمال تله گفته میشود.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]از نظر اپتیکی لنزی که دارای زاویه دید 45 درجه باشد لنز نرمال گفته میشود. بواسطه عمومیت دوربین‌های 135 اغلب عکاسان مبتدی تصور میکنند که هر لنز 50 میلیمتری، لنز نرمال است. درحالی که، لنزی دارای زاویه دید 45 درجه است که: دارای فاصله کانونی برابر قطر گیت دوربین باشد، اندازه گیت همان اندازه نگاتیو یا سنسور دوربین است. از آنجایی که اندازه استاندارد نگاتیو دوربینهای 135 به اندازه 24*36 میلیمتر است. پس در واقع لنز نرمال برای این دوربین‌ها دارای فاصله کانونی 43 میلیمتر خواهد بود. طبیعی است که به طورمثال برای دوربین‌های قطع متوسط ( یا همان 120) که دارای اندازه نگاتیو بزرگتری هستند لنز نرمال دارای فاصله کانونی طولانی‌تری است. در دوربین ها قطع متوسط ، معمو‌ل‌ترین اندازه نگاتیو60*60 م م ( و گاهی 90*60 م م) میباشد. پس در نوع معمول این استاندارد، لنز نرمال دارای فاصله کانونی 85 م م است. از همین جا دوستداران عکاسی دیجیتال دلیل ضریب فاصله کانونی برای معادل سازی لنز با استاندارد 135 برای دوربینهای دیجیتال را حدس میزنند، چرا که سنسور دوربین های دیجیتال عموما کوچکتر از اندازه استاندارد 135 است. در واقع چون اغلب عکاسان تلقی‌شان از لنزها بر اساس استاندارد 135 است از این ضریب استفاده میشود تا بدانیم با چه لنزی مواجه هستیم. از آنجایی که سنسور دوربین‌های دیجیتال دارای اندازه‌های مختلفی هستند، این ضریب نیز ثابت نیست. مثلا برای Nikon D70 این ضریب 1.5 و برای دوربین‌های Canon EOS 300 D, EOS 10D ضریب 1.6 است و یا برای Canon EOS 1D این ضریب 1.3 است. البته در میان دوربین‌های دیجیتال، دو دوربین بسیار مشهور Canon EOS 1Ds و Kodak 14n Pro بواسطه مجهز بودن به سنسوری با اندازه استاندارد 135 از این قاعده مستثنی هستند.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]در اینجا بد نیست که برخی از لنزهای مشهور در استاندارد 135 را معرفی کنیم. در عکاسی معماری و طبیعت لنزهای واید 24 م م و 28 م م در کنار لنزهای چشم ماهی ( لنزهای با فاصله کانونی خیلی کوتاه ) بسیار پر طرفدار هستند. لنزهای تله 85 م م ، 105 م م همین طور 135 م م، بعنوان لنزهای مرسوم در عکاسی پرتره شناخته میشوند. در عکاسی ژونالیستی، بخصوص عکاسی ورزشی لنزهای تله قوی ( بخصوص لنزهای با فاصله کانونی بلند تر از 200 م م ) به خصوص با عدد دیافراگم کوچک که به اصطلاح لنزهای سریع نامیده میشوند مورد نوجه هستند. بدیهی است این گروه آخر مورد توجه عکاسان حیات وحش نیز هستند. البته واضح است این تقسیم بندی، یک تقسیم بندی دقیق نیست ولی به ما تصویری از لنزها و کاربری عمومی آنها میدهد.  در مورد لنزهای زوم توضیحی دیگری را نیز باید یادآور شوم. اغلب عکاسان مبتدی از متغیر بودن فاصله کانونی لنز به اصطلاح برای دور کردن و یا نزدیک کردن سوژه استفاده میکنند. در واقع به جای آنکه عکاس به سوژه نزدیک یا از آن دور شود این عمل را با تغییر دادن فاصله کانونی لنز انجام میدهند. این از رایج‌ترین اشتباهات در عکاسی مبتدی‌هاست. اگر چه گاهی بواسطه محدودیت در محل قرار گرفتن عکاس ( بخصوص برای عکاسان ژورنالیست) این ویژگی به کمک میآید. اما باید توجه داشت که مثلا واید تر کردن لنز و دور شدن از سوژه در واقع دارای اثر یکسانی در تصویر نیستند. تغییر فاصله کانونی در لنزها دو اثر مهم دارد، اول درتغییر اندازه عمق میدان و سپس تاثیر بر حالت پرسپکتیو تصویر میباشد. عمق میدان ) ( Depth of fieldبه اندازه دامنه وضوح در جلو و در پشت موضوعی که بر آن فوکوس انجام شده اشاره دارد، که سه عامل بر آن اثر دارند: فاصله تا موضوع، فاصله کانونی و دیافراگم . عمق میدان و فاصله کانونی نسبت معکوس به هم دارند، در واقع هر چه فاصله کانونی بیشتر شود عمق میدان کمتر خواهد شد. به نظر میرسد اثر فاصله کانونی بر پرسپکتیو مهم‌تر از اثر اولی است، چرا که کم شدن یا افزایش ناخواسته عمق میدان را میتوان با عدد دیافراگم جبران کرد.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLens/image003.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] اما تغییر در حالت پرسپکتیو اثری است جدی، که هر عکاس باید به آن توجه داشته باشد. طبیعی است که استفاده هوشمندانه از این اثر در خلق یک تصویر هنرمندانه بسیار موثر است و بی‌توجهی به آن میتواند به کار عکاس لطمه وارد کند. به زبان ساده هر چه لنز تله تر شود پرسپکتیو فشرده تر میشود و لنزهای وایدتر باعث منبسط شدن پرسپکتیو میشوند. به طور مثال فاصله دو جسم در موقع استفاده از لنزهای تله کمتر از واقع به نظر میآید و استفاده از یک لنز واید باعث میشود که این فاصله بیشتر به نظر آید. اثر فاصله کانونی بر پرسپکتیو بخصوص در موقع استفاده از لنزهای بسیار واید و تله به خوبی خود را نشان میدهد. همانطور که در مثالهای پایین می‌بینید، اگرچه تقریبا محدوده تصویر در همه تصاویر یکی است اما تغییر حالت پرسپکتیو و عمق میدان تا چه اندازه در نتیجه تصویر موثر بوده است.  [/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b]تاثیر تغییر فاصله کانونی بر پرسپکتیو تصویر[/b][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLens/image005.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLens/image006.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLens/image007.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLens/image008.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]در مطلب بعدی به مفاهیمی خواهیم پرداخت که در واقع به شما کمک میکند به طور دقیق از مشخصات لنزهای شرکت نیکون مطلع شوید. وقتی یک شرکت لنزی را معرفی میکند در نام کامل لنز، علاوه بر فاصله کانونی و بازترین دیافراگم یکسری حروف مخفف نیز نوشته میشود مثلا این روزها AF-S DX Zoom-Nikkor- 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED که در کیت Nikon D70 به ففیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روش میرسد، بسیار مشهور است. در همین یک لنز شما با تعداد زیادی مخفف مواجه هستید که آشنایی با آنها به شما در انتخاب و شناخت لنز کمک خواهد کرد. در بسیاری از موارد حداقل خواهید دانست چرا یک لنز کلی گران تر است. طبیعی است که بهتر است بدانیم کدام لنز واقعا مورد نیاز ما است. اجازه دهید یک مثال بزنم، در جدول زیر دو لنز از نیکون معرفی شده‌اند، با وجود آنکه هر دو دارای مشخصات عمومی مشابه هستند، لنز دوم با پسوند ED ، این روزها در بازار بریتانیا 130 پوند از لنز اول گران تر است، در واقع این پسوند نا قابل باعث شده این لنزقیمتی معادل دو برابر قیمت لنز اول داشته باشد. اتفاقا ظاهر این دو لنز نیز بسیار به هم شبیه است. طبیعی است آشنا بودن با این پسوند در انتخاب لنز مورد نیاز شما بسیار موثر است.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]£ 120 AF ZOOM-NIKKOR 70-300 F/4-5.6 G £ 250 AF ZOOM-NIKKOR 70-300 F/4-5.6 D ED در مطالب بعدی به معرفی مفهوم مخفف‌های IF, D, SIC, ASP, CRC, RF, DC, SWM, VR ِDX, G, ED, در لنزهای شرکت نیکون خواهیم پرداخت.[/b][/justify][/font][/size]

تعداد صفحات : 69

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 341
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 410
  • آی پی امروز : 268
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 454
  • باردید دیروز : 224
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 678
  • بازدید ماه : 6,399
  • بازدید سال : 40,547
  • بازدید کلی : 385,988