loading...
علم سرا
آخرین ارسال های انجمن
بي نام بازدید : 139 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[size=3][font=times new roman][justify][b]معرفی فنی لنزهای نيکون – بخش اول[/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b] [/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]مطلب حاضر به معرفی انواع لنزهای AF و جدیدترین عضو خانواده لنزهای نیکون یعنی سری DX میپردازد. پیش ازآغاز بحث این نکته را یادآور می‌شوم که خوشبختانه در حال حاضر شما میتوانید اطلاعات مفصل فنی دوربین ‌ها و لنزهای هر شرکت تولید کننده را در وب سایت‌های رسمی آن موسسات مطالعه کنید. البته طبیعی است شرکت‌های بزرگی مثل نیکون یا کانن فقط دارای یک وب سایت نیستند. برای اینکه شما را دراین مورد دست خالی و با حرفهای کلی رها نکنم [url=http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_alp.php]اين بخش وب سایت‌ شرکت نیکون [/url]را برای مرور مفاهیم فنی به شما معرفی میکنم. این بخش پشتیبانی وب سایت اروپایی نیکون است و نکته آخر آنکه هدف این مجموعه تشریح عمیق ولی ساده مفاهیم لنزها است و تلاش خواهد شد تا از توضیحات پیچیده فنی احتراز شود. خانواده بزرگ AF, AF-D, AF-S, G :AF[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]در سالهای اخیر اغلب در ابتدای نام لنزهای نیکون AF مخفف ( Auto Focus ) را می‌بینیم. لنزهای AF در سال 1986 بوسیله این شرکت معرفی شدند. سپس در سال 1992 سری جدید این خانواده یعنی Distance) AF-D ) معرفی گردیدند. این سری جدید در واقع همان سری AF است که مجهز به یک پردازنده (CPU) است که اطلاعات مربوط به فاصله را به بدنه دوربین ارسال کند. اصلی ترین فایده این عمل، کارایی بهتر بسیار دقیق سیستم فلاش‌ها است. در واقع این لنزها امکان استفاده از دو فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روش پیشرفته 3D Matrix Metering و 3D Multi sensor Balanced fill Flash را میسر کرده است.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]عضو دیگر این خانواده لنزها SWM) AF-S ) هستند. این لنزها که مجهز به موتورهایSWM (Silent Wave Motor) هستند در سال 1996 معرفی شدند. این تکنولوژی به منظور عملکرد بسیار سریع و دقیق همراه با صدای بسیار کم عمل فوکوس ارائه شد، که بخصوص برای لنزهای با فاصله کانونی بسیار بلند ( سوپر تله) همچون 300م م، 400 م م ، 500 م م و 600م م و لنزهای زوم سریع 35-17، 70-28 و 200-80 میلیمتری ارایه شده است. لنزهای AF-S بخصوص مورد توجه عکاسان ورزشی وعکاس‌هایی است که نیازمند به عکس العمل سریع هستند. موتورهای SWM با تبدیل امواج اولترا سونیک به انرژی چرخشی به عملکردی بسیار سریع و دقیق دست یافته‌اند.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image001.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 1: موتور لنزهای AF-S جوان ترين عضو خانواده AF، سری G است که در سال 2000 میلادی به بازار روانه شد. این گروه در واقع همان سری AF-D است که فاقد رینگ کنترل دیافراگم بروی لنز است. در تصویر2 یک لنز از سری G که فاقد رینگ دیافراگم و یک لنز AF معمولی را ملاحظه میکنید. درنتیجه بررسی‌های شرکت نیکون که نشان داده در حال حاضر فقط تعداد معدودی از عکاسان حرفه‌ای با رینگ دیافراگم کار میکنند، این خانواده جوان ظهور کرد. در سری G کنترل دیافراگم از روی بدنه دوربین و با دقت 3/1 استاپ ممکن است. اگر چه این سری اصولا میتوانند با قیمت پایین تری ارایه شوند،اما این به معنی عملکرد پایین تر اپتیکی سری G نیست. این سری از لنزها که قبلا درلنزهای ارزان‌تر دیده میشد در حال حاضر به لنزهای گرانتر نیز نفوذ کرده است. بواسطه آنکه این سری دارای رینگ دیافراگم بروی لنز نیست امکان استفاده آن بروی همه بدنه‌های نیکون وجود ندارد. جدول زیر سازگاری سری G را با بدنه‌های مختلف نیکون در مدهای مختلف عکاسی را نشان میدهد.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image004.jpg[/img][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image003.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 2: یک لنز سری G ( راست ) و یک لنز AF (چپ) [table][tr][td][b]Mode[/b][/td][td][b]P[/b][/td][td][b]S[/b][/td][td][b]A[/b][/td][td][b]M[/b][/td][/tr][tr][td]D2H, D1 series, D100, D70, F5, F100, F80,F75, F65, F55, F60,  F50, F-401/S/X, PRONEA S, PRONEA 600i.[/td][td]Y[/td][td]Y[/td][td]Y[/td][td]Y[/td][/tr][tr][td]F4, F90/X, F70, F-801/s, F-601M[/td][td]Y[/td][td]Y[/td][td]N[/td][td]N[/td][/tr][tr][td]F-601, F-501, F301, F, F2,F3, F3AF, FE, FE2, FM, FM2/n,  FM3a, FA[/td][td]N[/td][td]N[/td][td]N[/td][td]N[/td][/tr][tr][td]Y=سازگار /  N=ناسازگار[size=2][right] در حالت نا سازگار لنز به طور فیزیکی به بدنه قابل اتصال است  ولی دارای کارآیی نمیباشد.[/right][/size] [/td][/tr][/table][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]در حاضر اغلب کیت‌های دوربین‌های نیکون با لنزهای G ارایه میشوند چرا که در هر صورت این سری قیمت پایین تری دارند. البته حتما میدانید که اصولا لنزی که در کیت ارایه میشود با قیمت پایین تر از قیمت اصلی به مشتری ارایه میشود. اجاره بدهید مثالی بزنم: در حال حاضر کیت Nikon D70 )که شامل بدنه و AF-S DX, 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED است) در انگلستان 1000 پوند قیمت دارد در حالی که بدنه D70 به تنهایی 800 پوند و لنز یاد شده 300 پوند قیمت دارند. در نتیجه، با توجه به آنکه کیت‌های مختلفی برای هر دوربین به بازار ارایه می‌شود، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید و کیتی را انتخاب کنید که شامل لنز مناسب کار شما باشد و از خرید کیت‌هایی که صرفا ازران‌تر است جدا خوداری کنید. چرا که بعدا مجبور خواهید بود پول اضافه برای لنز مورد نیازتان پرداخت کنید.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]لنزهای DX : قدم نورسیده مبارک  سری DX جدید ترین عضو خانواده لنزهای شرکت نیکون است که در سال 2003 میلادی برای دوربین‌های SLR دیجیتال روانه بازار شد. در حال حاضر از این سری فقط چهار لنز به بازار آمده است که شامل لنزهای 10.5 م م ، 24-12 م م ، 55-17 م م و 70-18 م م است. اجازه بدهید قبل از پرداختن به نکات فنی کمی، به مسایل عمومی در اطراف این سری بپردازیم.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]اول آنکه ظهور یک گروه لنز برای دوربین‌های دیجیتال قبل از هر چیز نشان از جدی شدن دنیای عکاسی دیجیتال بعنوان یک استاندارد در بازار دوربین‌های عکاسی دارد. بد نیست همین جا به یک خبر که به نظرم یکی از مهم‌ترین خبرهای تاریخ صنعت عکاسی است اشاره کنم. هفته پیش (16 جوون2004) خبرگزاری رویتر اعلام کرد که شرکت نیکون قصد دارد دوربین‌های کوچک 135 را از خط تولید خارج کند تا بتواند تولید دوربین D70 را به نود هزار دستگاه در ماه افزایش دهد ([url=http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=topNews&storyID=5438031]برای خواندن خبر اینجا کلیک کنید[/url]) . این خبر نشان میدهد دنیای دوربین‌های دیجیتال بطور خاص و صنعت عکاسی بطور عمومی، به مرحله جدیدی وارد شده است.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]علت اصلی ظهور سری DX آن است که آزار دهنده‌ترین چیز برای عکاسانی که از دوربین‌های SLR دیجیتال استفاده میکنند و به لنزهای واید نیازمند هستند، ضریب فاصله کانونی است. تصور کنید در خیابانهای معمولا تنگ لندن یا کوچه‌های باریک یزد بخواهید از یک ساختمان عکسبرداری كنيد. اولین مسئله داشتن یک لنز واید با فاصله کانونی بسیار کوتاه است. همانطور که واضح است لنزهای بسیار واید ( و بسیار تله) قیمت‌های سرسام‌آوري دارند. حال توجه کنید که مثلا یک لنز 18 م‌م بروی یک بدنه SLR دیجیتال دارای زاویه دید مشابه یک لنز 27 م م بروی بدنه استاندارد می‌باشد ( بواسطه ضریب حدود 1.5 برای فاصله کانونی لنز استاندارد بروی بدنه دیجیتال). حال تصور کنید وقتی که یک لنز 18 م م قیمتش 1200 پوند باشد و تازه مشابه یک لنز 28 م م که قیمتش 200 پوند است عمل میکند. شما باشید چه حالی میشوید. به همین دلیل سری DX برای مرتفع کردن نیاز عکاسان دیجیتال به لنزهای واید به بازار آمده است. به همین خاطر است که هر چهار لنز DX که به بازار آمده‌اند، لنزهای واید با فاصله کانونی بسیار کوتاه هستند. طبیعی است که در مورد لنزهای تله این مسئله وجود ندارد و حتی مسئله برعکس است.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]حال کمی به شکل فنی‌تر به موضوع نگاه کنیم. در [url=http://digitalcamera.akkasee.com/archives/000877.php]مقاله قبل [/url]در مورد زاویه دید و تفاوت آن در دوربین‌های استاندارد و دیجیتال توضیحاتی دادیم. حال کمی مفصل تر به آن میپردازیم. لنزهای DX برای سنسورهای با اندازه تقریبی 16*24 م م طراحی شده که در دوربین‌های نیکون سری D شامل D1, D1X, D2H, D1H D100, D70 بکار گرفته شده‌اند. در حاضر سنسور 16*24 م م به عنوان استاندارد DX نیکون شناخته میشود.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]به طور خلاصه سری DX برای دستیابی به فاصله کانونی بسیار کوتاه ، دامنه فاصله کانونی بیشتربرای لنزهای زوم و ساخت لنز با ابعاد کوچکتر و وزن سبکتر است. در واقع جمع کردن همه این ویژگیها بطور یکجا در استاندارد 135 بسیار مشکل است و باعث لنزهای بسیار پیچیده از نظر اپتیکی و بسیار گران میگردد. در تصویر 3 – راست، لنز DX Nikkor 12-24mm D1X نشان داده شده حال اگر قرار باشد این لنز برای استاندارد 135 طراحی شود دارای ابعادی فرضی خواهد بود که با هاله سبز نشان داده شده است. یا در تصویر3- چپ ابعاد یک لنز DX 12-24mm (نیمه بالا) با معادل آن در استاندارد 135 یعنی 17-35 mm( نیمه پایین) مقایسه شده است.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image006.jpg[/img][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image008.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 3: مقایسه ابعاد لنزهای DX و معادل آن در استاندارد 135[/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]همانطور که قبلا گفتیم اصل داستان به کوچکتر بودن اندازه سنسور بکار گرفته شده در دوربین‌های SLR دیجیتال نسبت به ابعاد نگاتیو استاندارد 135 است. در تصویر 4 ابعاد نگاتیو 135 و سنسور دوربین‌های SLR دیجیتال نیکون با هم مقایسه شده‌اند. وقتی ما ابعاد تصویر برداریمان کوچکتر میشود در واقع دایره تصویرمان کوچکتر شده پس در واقع لنزهای DX دارای دایره تصویر کوچکتری نسبت به استاندارد 135 است. اما این دایره تصویر چیست و چه اهمیتی دارد. [/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image010.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 4: مقایسه ابعاد تصویر در استاندارد 135( 24*36 م م ) و دوربینهای SLR دیجیتال شرکت نیکون (16* 24 م م ).[/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]در واقع لنزهای سری DX قابل نصب و استفاده برروی دوربین‌های 135 میباشد، اما دایره تصویر کوچکتری دارد. هر لنز یا عدسی تصویری تولید میکند که دارای محدوده‌ای به شکل دایره است. در واقع این دایره از نظر فرضی دارای محدوده کاملا مشخصی نیست ولی هر چه ما از مرکز تصویر دور شویم فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روشنایی تصویر کمتر، وضوح تصویر کمتر و اختلال رنگی بیشتر میشود.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]اما چرا، اول آنکه در واقع تصویر تولید شده بوسیله لنز دارای وضوح بروی یک سطح کروی است نه بروی یک سطح مسطح، در نتیجه بخش کوچکی از تصویرتولید شده میتواند بروی یک سطح مسطح دارای وضوح باشد. از سوی دیگر هر چه به لبه کناری عدسی نزدیک میشویم، عدسی خاصیت منشوری پیدا میکند و باعث تجزیه نور میشود و این خود را در لبه تصویر تولید شده به خوبی نشان میدهد. در نتیجه اصولا برای مقاصد عکاسی تمام تصویر تولید شده بوسیله لنز دارای کیفیت قابل قبول نیست به همین خاطر ما بخشی از تصویر را که دارای کیفیت مناسب است به عنوان دایره تصویر تعریف میکنیم. طراحان در واقع با ترکیب عدسی‌ها و تمهیدات اپتیکی در محدوده‌ای از تصویر به کیفیت مناسب دست می يابند. واضح است تولید تصویر با کیفیت در سطح بزرگتر مشکل تر است و این بخودی خودی باعث پیچیده‌تر شدن مجموعه عدسی‌های یک لنز و به زبان ساده باعث بزرگتر شدن لنز میشود. واضح است که استفاده از یک لنز با دایره تصویر بزرگتر برای تولید یک تصویر در محدوده‌ای کوچکتر مشکلی ایجاد نمیکند چرا ما فقط بخشی از تصویر تولید شده با کیفیت اپتیکی مناسب را ثبت کرده‌ایم. در این مورد ما در واقع در کیفیت اسراف کرده‌ایم. در حالی اگر ما یک لنز سری DX را بروی یک بدنه 135 معمولی استفاده کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر چه این عمل امکان پذیر است و لنز کار هم خواهد کرد ولی بخشی از حاشیه تصویر که بروی نگاتیو تشکیل میشود خارج از محدوده لنزهای DX خواهد بود و نتیجتا دارای کیفیت مناسب نخواهد بود ( تصویر 6 ). اگر چه ممکن است برخی افراد این اختلالات و عدم کیفیت مناسب را تشخیص ندهند. ولی در مجموع در محدوده خارج از دایره تصویر هر سه اختلال یاد شده در بالا بروز خواهد کرد، بخصوص اگر عکاسی با دیافراگم باز انجام شود ولی با دیافراگم بسته‌تر این اختلال‌ها کمتر بروز میکند.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image012.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 5: مقایسه دایره تصویر در استاندارد 135 و دوربینهای SLR دیجیتال شرکت نیکون.[/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image015.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 6: وضیعت دایره تصویر لنزهای DX وقتی برای تولید تصویر استاندارد 135 بکار برده شود .[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]فراموش نکنیم که در واقع کیفیت قابل قبول در دایره تصویر یک تعریف نسبی است و در واقع توسط طراحان تعریف میشود. به طور مثال برای تمام دوربین‌های 135 دایره تصویر دارای اندازه ثابتی است، اما سوال این است که، آیا تمام دوربین‌های 135 در این ابعاد، تصویری با کیفیت مشابه تولید میکنند. واضح است که پاسخ منفی است . این کیفیت نه تنها به شرکت‌های تولید کننده بستگی دارد بلکه به کلاس دوربین نیز مرتبط است. به طور مثال، طبیعی است که دوربین‌های 135 کوچک با لنزی به آن کوچکی نمیتوانند تصویری با کیفیت مشابه یک لنز که برای دوربین‌های SLR طراحی شده، تولید کند.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image020.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLenses/image018.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 7: Lite Touch Zoom 70W Nikon که دارای یک لنز AF 28-70 mm است (راست ) و یکAF-S 28-70mm ED ( چپ)[/b][/justify][/font][/size]
بي نام بازدید : 143 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[size=3][font=times new roman][justify][b]در اين بخش ابتدا به مفهوم ED میپردازیم. قبل از هر چیز لازم است توضیحاتی درباره شکست نور داشته باشیم. بسیاری از پدیده های نوری به موضوع شکست نور مرتبط هستند، از سرخی آسمان غروب، سراب و شکسته بنظر آمدن یک قاشق در شربت زعفران در یک عصر گرم تابستان. همانطور که میدانید وقتی یک شعاع نوری از یک محیط شفاف وارد محیط شفاف دیگر میشود در محل مرز این دو محیط دچار شکست میشود. حال اگر تصور کنیم این شعاع نوری بخواهد از یک محیط مثل یک قطعه شیشه عبور کند بدان جهت که این شعاع نوری دوبار تغییر محیط داده دو بار نیز دچار شکست میشود. بدین معنی که یک بار از هوا وارد شیشه وسپس از شیشه وارد هوا شده است پس دو بار دچار شکست شده است. حال زاویه نور خروجی نسبت به شعاع نور اولیه بستگی به چند عامل دارد . اول به نوع شیشه ، دوم ، زاویه لبه طرفین شیشه نسبت به هم، و سوم فرکانس نور، (البته زاویه تابش نیز در عبور یا انعکاس نور موثر است) . حال اگر مرز دو محیط با هم موازی باشد مثل یک قطعه شیشه ساده نور خروجی به موازات نور ورودی خواهد بود. چرایی این موضوع کمی مفصل است و خارج از بحث ما ولی به دوستان علاقه‌مند به مسایل فنی اپتیکی توصیه میکنم که مروری بر بخشهای نورکتابهای فیزیک رشته ریاضی دبیرستان داشته باشند. حال اگر مرز اول به موازات مرز دوم نباشد نور خروجی به موازات نور اولیه نخواهد بود. به همین جهت است که شعاع‌های نوری پس از عبور از یک عدسی دچار شکست میشوند و در کانون عدسی متمرکز میشوند. و یا در یک منشور شکست بحدی قابل توجه است که نورهای ترکیبی مثل سفید تجزیه میشوند. این تجزیه نور بواسطه تفاوت مقدار شکست برای فرکانس های مختلف است، مثلا فرکانس نور قرمز و بنفش به واسطه تفاوت در فرکانس، دچار مقدار شکست متفاوتی میشوند در نتیجه و پس از عبور از یک منشور از هم جدا می‌شوند.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLense2/image001.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر1: تجزیه نور در منشور، همانطور که میبینید نور در طی عبور از منشور دو بار دچار شکست شده است[/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]در هفته گذشته نیز اشاره کردیم که کناره ‌های عدسی ها محدب و مقعر دارای خاصیت منشوری قابل توجه هستند. ولی حتما شنیده‌اید که در واقع یک عدسی از چندین منشور فرضی تشکیل شده است (تصویر 2 ) و عدسی‌ها اصولا رفتار منشوری از خود نشان میدهد و این باعث میشود که نورهای موازی در کانون عدسی متمرکز شوند. همانطور که در تصویر 2 می‌بینید در کناره عدسی ویژگی منشوری شدیدتر است. بدیهی است که وقتی مثلا میگوییم نورهای موازی پس از عبور از عدسی محدب در کانون عدسی متمرکز میشوند واقعا درست نیست چرا که این همگرایی همراه با تجزیه یا تفرق نور رخ میدهد. پس بسته به فرکانس نور از قرمز تا بنفش، این نورها در نقاط متفاوت متمرکز میشوند و در واقع نورها واقعا بروی یک نقطه متمرکز نمی‌شوند و در طول ( هر چند که بسیار کم) یک محور این تمرکز اتفاق می‌افتد (تصویر 1- بالا). در نتیجه بر اثر این موضوع اولا عمل تجزیه رنگ و یا تفرق رخ میدهد و در ضمن عمل وضوح واقعا در یک نکته رخ نمی‌دهد. خوب ، ظاهرا عمل فوکوس آنطور که ما در موردش فکر میکنیم خیلی هم ساده از آب در نیامد. حال هر چقدر که لنز با تمهیدات فنی و اپتیکی بتواند تمام طیف های نوری را در محدوده ای کوچکتر متمرکز کند ، نه نتها در وضوح تصویر موثر است بلکه باعث عدم تفرق رنگی میشود. در این حالت ما به زبان ساده میگوییم لنز شفاف‌تری داریم.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLense2/image003.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 2[/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]در گذشته برای کنترل مشکل تشریح شده که در لنزهای تله بیشتر خودش را نشان میدهد طراحان از شیشه‌های دارای کریستال‌های فلوراید کلسیم استفاده میکردند. اما اولا این شیشه‌های حاوی این کریستال بسیار شکننده هستند، بسرعت دچار خراش شده و در ضمن تغییرات حرارتی در آنها اثرات نامطلوب دارند. برای رفع این مشکل مهندسین نیکون با ابداع نوع جدیدی از شیشه ها با تفرق بسیار کم یا همانED (Extra-low Dispersion) بر این مشکل فایق آمده‌اند. همانطور در تصویر1 می‌بینید به سادگی تفاوت تاثیر شیشه‌های معمولی و شیشه‌های ED میتوانید ببینید. [/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLense2/image005.gif[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLense2/image006.gif[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر3: تمرکز نورهای با فرکانس مختلف در عدسی‌های با شیشه معمولی و ED[/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]عدسی‌های تولید شده با شیشه‌های ED در برخی لنزهای خاص تله بکار برده شده و باعث وضوح بسیار بالا و تولید تصویر با کنتراست عالی، کاهش جدی تجزیه رنگ حتی با بازترین دهانه دیافراگم شده است.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]حال، وقتی لنزی با پسوند ED دیدید، بدانید که با یک لنزی با کیفیت بسیار عالی و البته با قیمت بالا مواجه هستید. پسوند ED به معنی آن نیست که تمام المانها یا عدسی‌های آن لنز از این نوع عدسی تولید شده‌اند. معمولا یک یا دو المان ED در هر لنز ED وجود دارد. البته در برخی لنزهای بسیار گران تعداد آن گاها بیش از این است. در کاتالوگ‌های فنی در مقاطع ترسیم شده از لنز، المانهای ED نیز مشخص هستند. ولی متاسفانه در مقاطع ارایه شده در وب سایت نیکون این المانها معرفی نشده‌اند. جهت آشنایی دوستان در این جا دو لنز را معرفی می‌کنم. (دو هفته پیش اشاره‌ای به این دو لنز داشتیم) £ 120 AF ZOOM-NIKKOR 70-300 F/4-5.6 G £ 250 AF ZOOM-NIKKOR 70-300 F/4-5.6 D ED مقطع ، تعداد و گروهای عدسی در هر دو لنز بالا کاملا شبیه هم هستند، فقط در لنز دوم، یک المان ED بکار گرفته شده است که در تصویر 4 معرفی شده است.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NikonLense2/image007.jpg[/img][/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]تصویر 4: مقطع AF ZOOM-NIKKOR 70-300 F/4-5.6 D ED . [/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]المان زرد رنگ ازشیشه ED تولید شده است.[/b][/justify][/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]لنزهای IF (internal Focusing) : اگر میتوانید تصور کنید که لنزی داشته باشید که در طی عمل فوکوس طول لنز تغییر نکند این چیزی جز یک لنز IF نیست ( تصویر 5). برای عمل فوکوس در این سری از لنزها بجای تغییر طول کل لنز، فقط با حرکت داخلی یکی از گروه‌های داخلی عدسی‌ها،این عمل‌ انجام میگیرد. این فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روش چند امکان را ایجاد میکند. اول فوکوس کردن بدون تغییر طول لنز و چرخش لنز، ساخت لنز در اندازه کوچکتر و فوکوس بروی سوژه در فاصله کمتر (به خاطر طولانی نشدن لنز). این فیلم-آموزشی.html" title="تکنیک" target="_blank">تکنیک (IF) در اغلب لنزهای تله و برخی از لنزهای زوم استفاده شده‌است. عدم چرخش لنز در حین عمل فوکوس باعث میشود که در صورت استفاده از فیلترهای حساس به چرخش همچون پولاریزه با مشکل مواجه نشویم.[/b][/justify][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify][/font][/size]
بي نام بازدید : 170 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[size=3][font=times new roman][justify][b]در اين بخش به معرفی مکانیسم VR یا کاهش تکان خوردگی،CRC (Close-Range Correction system) و( RF(Rear Focusingمیپردازد [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-THIRD/image001.gif[/img] مکانیسم( VR (Vibration reduction این مکانیسم باعث کاهش تار شدگی ناشی از تکان خوردن دوربین بوسیله خنثی نمودن  تکانها میشود. بر اساس آزمایش‌های انجام شده در شرکت نیکون این فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روش میتواند اثری  معادل استفاده از سه استپ سرعت بالاتر بهمراه داشته باشد، که میتواند در شرایط کم  نور مانند زمان گرگ و میش، شب و محیط‌های داخلی با نور کم بسیار حائز اهمیت باشد.  به زبان ساده وقتی شما بخصوص با یک لنز تله در حال عکاسی هستید کمترین تکان دست شما  باعث محو شدگی تصویر میشود در نتیجه لازم است از سرعت های بالای شاتر یا از تک پایه  یا سه پایه استفاده کنید . طبیعی است که استفاده از سرعت بالا بخصوص در محیط های کم  نور ممکن نیست. حال تصور کنید که مکانیسمی که بتواند تکان خوردن دوربین را تشخیص و  آنرا نیز خنثی نماید تا چه اندازه میتواند مفید باشد. این موضوع به عکاسان کمک  میکند که بخصوص بتوانند در موقع استفاده از لنزهای تله کمتر به تک پایه یا سه پایه  نیازمند شوند. واضح است که این مکانیسم برای عکاسان ورزشی بخصوص بسیارمفید است.  این مکانیسم دارای دو سنسور شتاب سنج یا حساس به تکان است. یکی از سنسورها چرخیدن  بالا-پایین را تشخیص و دیگری چرخش چپ-راست را تشخیص میدهد. اطلاعات این دو سنسور  بلافاصله محاسبه و نیاز و چگونگی حرکت عدسی های VR مشخص میشود و موتورVoice-coil  motors (VCM) این عمل را انجام میدهد. طبیعی است که این حرکت ساده نیست و بوسیله  کنترل و مونیتورینگ پیوسته‌ای به انجام میرسد. و مرتبا موقعیت عدسی ها کنترل و صحیح  بودن موقعیت آنها کنترل میشود. این عملیات توسط یک میکروکامپیوتر در زمان بسیار  کوتاه یک هزارم ثانیه به انجام میرسد. این مکانیسم پن (Pan) شدن یا چرخاندن دوربین  را توسط عکاس نیز تشخیص میدهد در واقع این مکانیسم حرکت های عمدی مثل چرخاندن  دوریبن را از تکانهای غیر عمدی تشخیص میدهد و نسبت به آنها عکس العمل نشان میدهد.  به زبان ساده این مکانیسم همچون کمربند صندلی اتومبیل است که نسبت به حرکت آرام  راننده عکس العملی نشان نمیدهد ولی در زمانی که حرکت سرنشین بیش از حد سریع باشد  قفل میشود. راز درست عمل نمودن این مکانیسم بواسطه الگوریتمی است که بر اساس  اطلاعات ثبت شده در 5000 نمونه تکان دوربین و تحلیل آنها بدست آمده است.  با این توضیحات مشخص است که لنزهای مجهز به این مکانیسم دارای قیمت بالا میباشند.  بطور مثال ارزان ترین لنز مجهز به این مکانیسم لنز AF-S VR Zoom-Nikkor 24-120mm (  که در تصویر 3 آنرا مشاهده میکنید) است که در بازار بریتانیا 530 پوند بففیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روش میرسد.[/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][b] تصویر 1: اجزائ مکانیسم لنزهای VR[/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-THIRD/image003.gif[/img] تصویر 2: یونیت لنزهای VR تصویر 3: AF-S VR Zoom-Nikkor 24-120mm f/3.5-5.6 G IF-ED[/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][b] از باب انبساط بحث، بد نیست که فراموش نکنیم که لزوما تارنشدن و تکان خوردن تصویر  بد نیست، حتی در عکاسی خبری. یکی از مشهور ترین تصاویر خبری تاریخ عکاسی ( در  پایین) که توسط رابرت کاپا در 1944 عکاسی شده اتفاقا بتواسطه تکان خوردن و تاری،  محو است ولی همین موضوع حتی به انتقال فضای جنگی کمک کرده و آنرا از فراموش نشدنی  ترین تصاویر تاریخ عکاسی خبری مبدل کرده است. نمیدانم اگر کاپا یک لنز AF-VR داشت  چه نتیجه‌ای حاصل میشد.   [/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][b] تصویر 4: Robert Capa, 1944: Omaha Beach  [/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][b] [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-THIRD/image006.gif[/img]سیستم  اصلاح فوکوس نزدیک  (CRC (Close-Range Correction  system  این مکانیسم یکی از مهم‌ترین ابداعات شرکت نیکون درسیستم‌های فوکوس است که تهیه  تصاویر با کیفیت بسیار بالا را از فاصله نزدیک را ممکن و افزایش دامنه فوکوس را  میسر میسازد. در این نوع از لنزها عدسی‌های به گروه‌های مستقل تقسیم شده و برای عمل  فوکوس هر گروه دارای حرکت و جابجایی مستقل از گروه‌های دیگر میباشند. به طور مثال  در حالیکه یک گروه از عدسی‌ها حرکت می‌کنند گروه دوم ثابت هستند. این باعث عملکرد  فوق العاده لنز حتی در فاصله‌های نزدیک می‌شود. سیستم CRC در لنزهای چشم ماهی (واید  انگل های با فاصله کانونی بسیار کوتاه) ، لنزهای واید و لنزهای مایکرو سریع مانند  35mm f/1.4 AI and 105mm F/2.8 AF-D Micro و برخی از لنزهای تله متوسط بکار برده  شده است. لنز مایکرو به لنزهایی اطلاق میشود که توان فوکوس بروی اجسام در فاصله  بسیار کم را دارا هستند. امکان فوکوس از فاصله کم در لنزهای با فاصله کانونی بسیار  کوتاه ( واید) میتواند پرسپکتیوهای جالب ایجاد کند در نتیجه سیستم CRC در این گونه  لنزها میتواند نتایج جالبی را میسر سازد .  [/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][b] تصویر 5 : گروه بندی عدسی های لنز AF 24mm F2.8D مجهز به CRC تصویر 6: حرکت عدسی های AF 24mm F2.8D که مجهز به مکانیسم CRC است  [/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][b] به طور مثال AI-s 35mm f/2 دارای CRC ، وAF-D 35mm f/2 فاقد آن است. لنز AF از  فاصله بسیار کم فوکوس میکند اما دارای شفافیت در فاصله نزدیک بخصوص در گوشه‌ها نیست  در حالیکه لنز دیگر مجهز به سیستم CRC تصویر با کیفیت بالا تولید میکند. در تصاویر  پایین اثر سیستم CRC در عکاسی از فاصله کم دیده میشود.   [/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][b] تصویر 7: تصاویر پایین بخش علامت گذاری شده در گوشه تصویر را نشان میدهند تصویر 8: تصویر تولید شده با لنز مجهز به سیستم CRC . در این تصویر گوشه تصویر  دارای شفافیت میباشد. تصویر 9: تصویر تولید شده با یک لنز معمولی لبه تصویر دارای وضوح و کنتراست کمتری  نسبت به تصویر قبلی دارد. [/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b](RF(Rear Focusing[/b][/justify] [/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]با مکانیسم جدید RF عدسی های لنز به گروه‌های خاصی تقسیم میشوند و فقط گروه پشتی [/b][/justify] [/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]عدسی‌های لنز برای عمل فوکوس جابجا میشوند. از آنجایی که گروه عدسی های پشتی کوچکتر [/b][/justify] [/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]از عدسی‌های جلویی هستند ( بخصوص در تله‌های سریع) این باعث میشود تا عمل فوکوس [/b][/justify] [/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]نرمتر و راحت‌تر انجام شود. در واقع این گروه از لنزها را میتوان نوع خاصی از [/b][/justify] [/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]لنزهای IF دانست.[/b][/justify] [/font][/size][size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][b] تصویر 10: AF-DC 135mm F2D با مکانیسم RF و مقایسه آن با یک IF (Internal Focusing)  معمولی[/b][/font][/size]
بي نام بازدید : 177 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[size=3][font=times new roman][justify][b]در این بخش به معرفی ASP ، DC و SCI و همین طور لنزهای PCمیپردازیم. و در انتها نیز در یک جدول تمام بحث‌ها، بطور خلاصه آمده است.  [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image001.jpg[/img]عدسی های ایسفیریکال (Aspherical) یا غیر کروی همانطور که میدانید قوس عدسی ها ( محدب یا مقعر) در واقع قطاعی از یک کره هستند ، این نوع عدسی را به اصطلاح کروی یا سفریکال (Spherical) مینامند در مقابل عدسی‌هایی که دارای قوس یکنواخت نباشند غیر کروی ، چند قوسه، یا ایسفریکال (Aspherical)نامیده میشوند. در واقع سطح این عدسی بجای تک قوسی بودن چند قوسی است و لبه‌های عدسی دارای قوس متفاوتی هستند. این نوع عدسی‌ها برای جبران برخی انحرافات اپتیکی در عدسی‌های کروی طراحی شده‌اند. در واقع عدسی های کروی دارای اختلال‌های متعددی هستند ولی مهمترین اختلالی که در اینجا مورد توجه است، عدم تمرکز نورهای موازی در کانون لنز می‌باشد. البته این با اختلالی که در مورد عدم متمرکزشدن طیف مختلف رنگها که در [url=http://digitalcamera.akkasee.com/archives/000929.php]بخش های قبلی[/url] شرح دادیم متفاوت است. تصویر 1 و 2 به شما کمک میکنند تا عملکرد یک عدسی کروی را در متمرکز کردن نورهای موازی را با عملکرد یک عدسی غیر کروی مقایسه کنید. [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image002.jpg[/img] تصویر 1:عملکرد یک عدسی کروی، شعاعهای موازی نور در یک نقطه متمرکز نمیشوند در نتیجه یک نقطه به شکل یک هاله دیده میشود. [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image003.jpg[/img] تصویر 2: عملکرد یک عدسی غیر کروی، شعاعهای موازی نور در یک نقطه متمرکز شده در نتیجه یک نقطه به شکل نقطه ظاهر میشود. لنزهایی که از این نوع عدسی استفاده میکنند کوچکتر، سبکتر و البته شفاف تر از لنزهای معمولی میباشند، چرا که طراحان میتوانند با تعداد کمتری المان اختلال‌های نوری را کنترل نمایند. اولین عدسی Aspherical عکاسی را شرکت نیکون در سال 1968 برای تولید لنز 10 م م استفاده نمود. همین طور سریع ترین لنز 28 م‌م در جهان با f/1.4 از این نوع عدسی استفاده می‌کند (تصویر 3) چرا که اختلال‌های حاشیه عدسی به حداقل رسیده است. اصولا این نوع عدسی در لنزهای واید و یا لنزهای زوم که دارای دامنه واید هستند مورد استفاده قرار میگیرد. در حال حاضر تقریبا تمام شرکت های مشهور دارای لنزهایی با عدسی‌های Aspherical میباشند. در نام لنزهای نیکون (مثل همین AF 28 f/1.4D ( هیچ مخففی مجهز بودن لنز را به عدسی Aspherical نشان نمیدهد.[/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image004.jpg[/img] تصویر 3: مقطع AF 28 f/1.4D . المان آبی رنگ یک عدسی Aspherical میباشد. قیمت لنز در بازار انگلستان £ 1700 می‌باشد در حال حاضر شرکت نیکون از سه نوع عدسی Aspherical استفاده میکند. Precision-ground aspherical lens که تحت استاندارد‌های بسیار دقیق و با کیفیت بسیار بالا تولید میشوند، عدسی‌های پیوندی hybrid lenses، که با قالب زدن ترکیبات پلاستیکی خاص با شیشه تولید میشود و بالاخره، Moulded glass aspherical lenses که با قالب زدن شیشه‌های خاص اپتیکی بوسیله قالب‌های فلزی تولید میشوند.[/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image005.jpg[/img]لنزهای دارای امکان کنترل دامنه تاری تصویر Defocus-image Control  مکانیسم DC فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روشی منحصربفردی است که در لنزهای مخصوص پرتره فقط توسط شرکت نیکون بکار برده میشود. در این نوع لنزها میتوان بوسیله رینگ مخصوصی، درجه انحراف کروی لنز را در پیش زمینه یا پس زمینه کنترل نمود (تصویر 4). به زبان ساده میتوان دامنه تاری تصویر را در پیش زمینه یا پس زمینه کنترل نمود که میتواند در عکاسی پرتره مفید باشد. در حال حاضر فقط دو لنز نیکون با این توانایی در بازار وجود دارد که بطور طبیعی لنزهای تله مناسب پرتره میباشند. این دو لنز AF DC-Nikkor 105mm F/2 D و AF DC-Nikkor 135mm f/2D میباشند . این لنزها جز لنزهای گران محسوب میشوند و به ترتیب با قیمت 900 پوند و 1100 پوند در انگلستان در دسترس هستند. [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image006.jpg[/img] تصویر4: AF DC-Nikkor 105mm F/2 D ، رینگ کنترل دامنه تاری تصویر اجازه بدهید کمی در این مورد توضیح بیشتری را ارایه بدهیم. در واقع این تکنولوژی کمی سر به سر قواعد عمق میدان میگذارد. ما قبلا در [url=http://digitalcamera.akkasee.com/archives/000877.php]مقدمه این سری[/url] در مورد عمق میدان توضیح مختصری داده بودیم. در ضمن [url=http://digitalcamera.akkasee.com/archives/000529.php]مقاله مفصلی[/url] در باره عمق میدان نیز توسط آقای محمدیان فیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روشن در همین سایت منتشر شده است. اما یک قاعده اصلی در مورد عمق میدان وجود دارد که به آن اشاره مشخص نشده است و آن قاعده 3/1 ، 3/2 ( یک سوم، دو سوم) است. همانطور که میدانید دامنه وضوح تصویر یا عمق میدان در جلو و در پشت موضوع توزیع میشود. توزیع این دامنه به شکل تقسیم آن به 3/1 دامنه وضوح در جلو سوژه و 3/2 در پشت آن است. طبیعی است که حوزه تار شدن تصویر در پیش و پس این دو لبه قرار دارد. در نتیجه اگر چه تار شدن پس زمینه یک پرتره بوسیله کم کردن عمق میدان جالب است ولی طبیعی است که این تاری همراه تار شدن پیش زمینه نیز خواهد بود و همین طور که گفتیم لبه حوزه تاری در جلو به سوژه نزدیک تر و مثلا گاهی باعث تار شدن نوک دماغ سوژه میشود. ما به طور طبیعی دامنه وضوح را با تغییر عمق میدان و بوسیله فاصله کانونی، فاصله تا سوژه و دیافراگم کنترل میکنیم. حال توسط این مکانیسم شما میتوانید دامنه تاری را با لنزهای DC بیشتر تحت کنترل در آوردید. بدین معنی که لبه دامنه تاری را در جلو تصویر یا پشت سوژه بدون تغییر عمق میدان جابجا کنید و تصویر در پیش زمینه یا در پس زمینه از حالت تاری مطلق به وضوح بیشتری دست یابند.  [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image007.jpg[/img]پوشش‌های منضم شده به عدسی Superior Integrated Coating[/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]پوشش‌های چند لایه SIC در حال حاضر تمام لنزهای AF نیکون در بر میگرند. این پوشش‌ها باعث کاهش هاله‌ها و درخشش‌های ناشی از انعکاس نور در لنز بواسطه تابش مستقیم نور در لنز و همین طور بهبود تعادل در دامنه رنگی، بخصوص در لنزهای با تعداد زیاد عدسی( مثل لنزهای زوم) میشوند. این پوشش ها با دقت بالا برای هر عدسی و بر اساس نوع شیشه و لنزی که در آن بکار برده میشود محاسبه میشوند.  [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image008.jpg[/img]لنزهای با قابلیت اصلاح پرسپکتیو Perspective Correction لنزهای PC اگر چه تقریبا توسط همه شرکتهای بزرگ ساخته میشوند ولی تعداد آنها اندک است. مباحث در مورد این لنزها بسیار مفصل است و ما در اینجا به تفضیل وارد آنها نمیشویم. به زبان ساده این لنزها بخشی از عملکرد فانوس یا کروکی در دوربین‌های قطع بزرگ را برای لنزهای دوربین‌های 135 به ارمغان آورده اند.  [/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b][/b][/justify] [/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b] [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image009.jpg[/img] تصویر 5: لنز یک دوربین قطع بزرگ و کروکی آن همانطور که از نام این لنزها بر می‌آید اصلی ترین عملکرد لنزهای PC اصلاح پرسپکتیو دفرمه شده ناشی از عمود نبودن محورلنز بر سطحی است که از آن عکاسی میکنیم. وقتی شما دوربین را به طور طبیعی در دست میگیرد منظر پیش روی شما دارای پرسپکتیو یک نقطه‌ای یا دو نقطه‌ای است. در هر دو نوع پرسپکتیو خطوط عمودی به شکل عمودی دیده میشوند. ولی اگر دوربین را بطور مایل در دست بگیرید مانند زمانی که میخواهید از یک ساختمان بلند عکاسی کنید خطوط عمودی نیز دارای نقطه گریز خواهند بود در نتیجه پرسپکتیو یک نقطه به دو نقطه‌ای و پرسپکتیو دو نقطه به سه نقطه‌ای تبدیل میشود. وقتی شما از یک لنز واید استفاده میکنید این حالت بیشتر خود را نشان میدهد.  عمود نبودن زاویه دید بر موضوع باعث تاثیر دیگری نیز میشود و آن زمانی است که به عکاسی مایل و با فاصله کم از شی یا موضوعی با طول زیاد می‌پردازیم . به طور طبیعی عمق میدان در این حالت تمام جسم یا موضوع را در بر نمیگیرد و بخشی از تصویر واضح نخواهد بود. در هر دو مورد لنزهای PC میتوانند با اصلاح پرسپکتیو این مشکل را حل کنند. این عمل با جابجایی (شیفت) عمودی و چرخش افقی (تیلت) لنز و عمود شدن یا کاهش زاویه محور لنز نسبت به موضوع بدون تغییر زاویه دوربین به موضوع انجام میشود. به تصاویر5، 6، 7 و 8 توجه فرمایید. [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image010.jpg[/img][img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image011.jpg[/img] تصویر 5: تصویر سمت چپ با لنز PC Micro Nikkor 85mm f/2.8D در حالت عادی عکاسی شده و تصویر سمت راست با چرخاندن لنز عکاسی شده است .هر دو تصویر با یک دیافراگم ( و بدون تغییر عمق میدان) عکاسی شده‌اند با این حال تفاوت جدی در دامنه وضوح در دو تصویر وجود دارد.  [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image012.jpg[/img] تصویر 6: جابجایی عمودی و افقی لنز PC  [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image013.jpg[/img] تصویر 7: چرخش لنز [img]http://digitalcamera.akkasee.com/image/NIKON-LENSES-END/image014.gif[/img] تصویر8: انعطاف پذیری لنز PC Micro-Nikkor 85mm f/2.8D در جابجایی افقی و چرخش اگر چه اصلاح پرسپکتیو میتواند تا حدودی بوسیله فتو شاپ یا نرم افزارهای مشابه کمابیش انجام شود ( البته نه کاملا ) اما طبیعی است که بخشی ازعملکرد این لنزها را که در تصویر 5 دیدیم قابل انجام بوسیله نرم افزار نیست. خلاصه مطالب گذشته: در پایان در جدول زیر مجموعه مطالب گذشته به طور اختصار معرفی شده‌اند. نشانه‌هایی که به رنگ مشکی هستند به طور مخفف در نام لنزها دیده میشوند ولی علایم رنگی معرف مکانیسم هایی هستند که در نام لنز معرفی نمی‌شوند. ولی در کاتوگ‌های فنی تمام این مشخصات در مورد هر لنز ارایه شده‌اند. توجه داشته باشید که برخی از این ویژگیها منحصر به شرکت نیکون نیستند. بطور مثال لنزهای سری S که دارای موتور اولتراسونیک هستند دارای معادلی با پسوند USM در لنزهای کانن هستند. همچنین لنزهای VR دارای معادلی در شرکت کانن هستند که با مخففIS (Image Stabilization ) معرفی میشوند. اگر چه ممکن است که لزوما عملکردی کاملا مشابه نداشته باشند.[/b][/justify] [/font][/size][size=3][font=times new roman][b][img]http://hdownload.ir/upload/hdownload/image/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86/%D8%B9%DA%A9%D8%B3.JPG[/img] در پایان این سری از حوصله شما سپاسگذاری میکنم. در هفته آینده مطلبی به عنوان موخره بر این بحث خواهیم داشت. که به طور عمومی به انتخاب لنز مناسب خواهد پرداخت و همانند مقدمه این مجموعه ارتباط مستفیمی با لنزهای نیکون ندارد. [/b][/font][/size] [size=3][font=times new roman][justify][b]شادمان و پیروز باشید [/b][/justify] [/font][/size]
بي نام بازدید : 615 پنجشنبه 1348/10/11 نظرات (0)
[img]http://www.iran.sc/upl/hdownload/13478952299.jpg?11[/img][color=#252525][font=Tahoma][justify][color=#000000][size=1][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تیم[url=http://hoshdownload.r98.ir] هوش دانلود[/url] این مستند زیبا و جذاب را به عنوان عیدی سال ۱۳۹۱ هجری خورشیدی به شما عرضه و پیشنهاد می کند ![/font][/size][/color] [color=#000000][size=1][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][b]نام مستند: [/b]هرگز نخواب کوفیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روش [b]شبکه: [/b]منو تو ۱ [b]مدت زمان :[/b] ۵۰ دقیقه [b]حجم :[/b] ۳۸۶٫۵۳ mb [b]فرمت:[/b] AVI [b]مدت زمان لینک مستقیم : [/b] دائمی برای همیشه . [b]کیفیت :[/b]  مناسب ۴۸۰ P [b][/b][/font][/size][/color] [color=#000000][size=1][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][b]سرعت دانلود : [/b]بالاترین سرعت تا حد ممکن ! [b] [/b][/font][/size][/color] [color=#000000][size=1][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][b]توضیحات :[url=http://hdownload.iran.sc/] [/url][/b][url=http://hoshdownload.r98.ir]برنامه ی “هرگز نخواب کوفیلم-آموزشی.html" title="روش" target="_blank">روش[/url]”[url=http://hdownload.ir/] [/url][url=http://hoshdownload.r98.ir]مستند[/url]ی یک ساعته ای  است در مورد [url=http://hoshdownload.r98.ir]جشن‌های ۲۵۰۰ ساله[/url] و امروز این مستند به مناسبت جشن نوروز ۱۳۹۱ توسط تیم [url=http://hoshdownload.r98.ir]هوش دانلو[/url][url=http://hdownload.iran.sc/]د[/url] برای نمایش و دانلود قرار داده شده ! امید است از دیدن این[url=http://hdownload.ir/] [/url][url=http://hoshdownload.r98.ir]مستند جذاب[/url] کمال لذت را در کنار خانواده گران قدر خود برده و سالی پر از موفقیت هر جه تمام تر را تجربه و به فردا ایرانی بزرگ تر بیاندیشید.[/font][/size][/color] [color=#000000][size=1][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/font][/size][/color] [color=#000000][font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][color=#665b5b][size=5][font=Tahoma][justify][url=http://sepiddownload.com/goto/http://www.dl.dlmostanad.com/mostanad/hargez%2520nakhab%2520koorosh%2528www.dlmostanad.com%2529.avi]دانلود رایگان این مستند از لینک مستقیم با حجم ۳۸۶٫۵۳ مگابایت[/url][/justify][/font][/size][/color] [/font][/color] [/justify][/font][/color]

تعداد صفحات : 69

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 341
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 410
  • آی پی امروز : 412
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 762
  • باردید دیروز : 224
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 986
  • بازدید ماه : 6,707
  • بازدید سال : 40,855
  • بازدید کلی : 386,296